Video: Knælere er 'intelligente' dræbere, peger nyt studie på
knæler bytte angrib farlig insekt intelligens

Ny forskning tyder på, at knæleren er langt mere kalkulerende, når det kommer til at jage sin byttedyr, end forskerne tidligere har troet. Det kan sætte spørgsmålstegn ved, hvordan vi forholder os til insekter, skriver The New York Times. (Foto: Shutterstock)

15 maj 2020

Hun-knæleren er berygtet for at være en ret dårlig kæreste, der spiser sin partners hoved efter sex.

Men nu viser et nyt studie, at knæleren ikke bare gør kort proces, når det kommer til parforholdet.

Et studie publiceret i Biology Letters har undersøgt nærmere, hvordan det dødbringende insekt jager.

Det skriver the New York Times.

Tidligere har forskere troet, at insektet angreb automatiseret, lidt som en robot, men nu tyder den nye forskning på, at knæleren er en langt mere aktiv dræber, end man først havde troet.

Studiets resultater viser nemlig, at knælerne ser ud til at 'tænke sig om' eller kalibrere deres angreb, inden de slår til mod byttet, ifølge the New York Times.

(Video: Dylan Scott)

Det nåede forskerne bag frem til ved at binde fluer fast til gennemsigtige snore, svinge dem mod otte forskellige sultne knælere af arten Polyspilota aeruginosa i varierende fart og filme knælerens angreb med specielle kameraer - for det går stærkt, når knæleren angriber.

Og her viste det sig, at knælerne justerede farten på deres angreb, afhængigt af den fart som fluen bevægede sig med. Det skete med noget, der næsten synes som korte tænkepauser under angrebet.

»Når man tager det forhold med, at nogle af angrebene sker på mindre en en tiendedel af et sekund, så er det ret ekstraordinært,« siger ph.d.-studerende og medforfatter på studiet, Sergio Rossoni, til The New York Times.

Resultatet kan nu lægges oven i meget andet forskning, som på det seneste har givet et nyt syn på, hvad insekter er i stand til, mener en anden forsker bag studiet ifølge the New York Times:

»Historisk set har vi set på insekter næsten som miniature-robotter, som fulgte simple regelsæt,« fortæller medforfatter og professor i zoologi, Jeremy Niven.

»Jeg formoder, der udkommer ny forskning, som foreslår, at det regelsæt måske er en smule mere kompliceret end som så.«