Videnskabelig ide til årets TV 2-julekalender blev undfanget på Niels Bohr Institutet
Professor Anja C. Andersen har været med til at sikre det videnskabelige grundlag i ‘Kometernes Jul’.
julekalender kometernes jul videnskab.dk quiz kalender naturvidenskab for børn

Fra alle os til alle jer: Du kan hver dag i december her på Videnskab.dk finde quizzer, der omhandler de videnskabelige emner, som Mie, Johannes, Noor og Elias møder i 'Kometernes Jul'. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

Stjernestøv har dannet udgangspunkt for dannelsen af molekyler – og dermed også dig og de øjne, du sidder og læser denne tekst med. Og computeren eller telefonen, den figurerer på.

Få mennesker i verden ved så meget om stjernestøv som Anja C. Andersen. Hun er professor på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet og danner inspiration til nogle af figuren Bolette-Henriette Andersens replikker i TV 2’s julekalender, ’Kometernes Jul’.

Videnskab.dk bringer 24 quizzer, der passer til TV 2's julekalender

Hver dag i december kan du på Videnskab.dk finde en sjov videnskabelig quiz, der lægger sig op ad de temaer, som ungerne i TV2’s julekalender forundres over i dagens afsnit.

Kalenderen er målrettet 10-12-årige, men voksne og barnlige sjæle kan også hygge med. Så glæd dig!

I julekalenderen siger en begejstret Søs Egelind i rollen til eleverne på den såkaldte AstroCamp, hvor julekalenderen udspiller sig:

»Vi er skabt af stjernestøv, så når vi undersøger os selv, så er det på en måde universet, der undersøger sig selv.«

»Det har Jenny (Lund Madsen, manuskriptforfatter) skrevet ind som en form for kærlighedserklæring. Bolette-Henriette hedder også Andersen til efternavn. Og har et adgangskort, hvor der står 'Professor Andersen' på,« griner Anja C. Andersen.

Anja C. Andersen og 'Executive Producer' Marie Breyen har været med hele vejen. Bistået Jenny Lund Madsen med at finde videnskabelige emner til afsnittene og faktatjekket de mange gennemskrivninger.

»Man kan tænke: 'Hvad laver en professor i en julekalender?' Men det passer meget godt til mit professorat, som er offentlighedens forståelse for naturvidenskab og teknologi. En del af min jobbeskrivelse er at åbne naturvidenskab op for befolkningen. Det er det, vi prøver på en helt ny måde,« siger Anja C. Andersen.

Du kan læse meget mere om Anja C. Andersen i artiklen: Nyudnævnt stjerneprofessor: Tre årsager til, at videnskab er så svært at forstå

julekalender kometernes jul anja c andersen astrofysik videnskab.dk

Søs Egelind spiller AstroCamp-leder Bolette-Henriette Andersen. Karakterens replikker er skrevet inspireret af professor i astrofysik og forskningsformidling Anja C. Andersen. I 'Kometernes Jul' er mange af de voksne beskæftiget med naturvidenskab. Molly Egelind spiller for eksempel spiller en aspirerende post.doc. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

Naturvidenskab direkte ind i stuerne

Niels Bohr Institutet har samarbejdet med TV2 og Nordisk Film om julekalenderen, der skal skabe forundring om naturvidenskab i de danske hjem, fortæller forskeren.

Ideen til en videnskabelig julekalender startede på Niels Bohr Institutet.

I år er det 100 år siden, instituttet blev oprettet. I 2022 er det 100 år siden, Niels Bohr kunne hive den første Nobelpris i fysik hjem til Danmark. Det skulle jo fejres - og hvorfor ikke med en julekalender, der i Bohrs ånd kunne sprede viden om naturvidenskaben ud til den brede befolkning?

‘Kometernes Jul’ er instrueret af Ask Hasselbalch og handler om fire børn, Mie, Johannes, Elias og Noor, der på AstroCampen forvilder sig ind i forskningsafdelingen.

De finder en mystisk maskine i en kælder. Ved et uheld sender de Mie og Johannes til den fjerne Planet 9, der i julekalenderen eksisterer i vores solsystem. Og så må Noor og Elias kæmpe for at få de to venner tilbage inden jul.

Julekalenderen kan ses for underholdningen. Den handler også om samarbejde, venskaber og om at have venner med kroniske sygdomme, siger Anja C. Andersen. Men samtidig er videnskaben et bærende element for historien.

»Hvis vi kan vække en nysgerrighed og få børnene og de voksne derhjemme til at tale om naturvidenskab ved middagsbordet, så har vi opnået vores mål,« siger Marie Breyen.

Videnskab.dk leverer julekalender-quiz

Videnskab.dk spiller også en særlig rolle ved dette års julekalender.

Du kan hver dag mellem 1. og 24. december finde en underholdende videnskabelig quiz, der lægger sig op ad de temaer, som ungerne i TV2’s julekalender forundres over i dagens afsnit.

Kalenderen er målrettet 10-12-årige, men voksne og barnlige sjæle kan også hygge med (og muligvis lære noget undervejs).

»Det er dejligt, at Videnskab.dk er med til at folde det naturvidenskabelige indhold i julekalenderen ud, så vi i fællesskab kan begejstre danskerne med indsigt i naturvidenskabens finurlige og forunderlige verden,« siger Anja C. Andersen.

Man kan desuden hver dag i december finde nye forsøg og uddybninger på Niels Bohr Institutets egen julekalender, Universet Udenom.