Vi har modtaget de første data fra Juno
rumsonden Juno har sendt de første billeder af dens kredsløb om jupiter

Rumsonden Juno, som er i kredsløb om Jupiter, har sendt de første data. (Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS)

13 juli 2016

Den 4. juli nåede rumsonden Juno til planeten Jupiter. Juno skal studere planetens nordlys for at lære mere om planetens oprindelse, struktur og atmosfære.

Rumsonden har et kamera, JunoCam, som nu er i funktion og er begyndt at sende de første data ned til os. Det skriver NASA på deres hjemmeside.

»Denne scene fra JunoCam indikerer, at det overlevede det første kritiske punkt gennem Jupiters ekstreme strålingsmiljø uden at blive ødelagt og er klar til at indtage Jupiter,« sagde Scott Bolton, der er primær undersøgelsesleder fra the Southwest Research Institute i San Antonio, USA, ifølge Nasa.

Dataene blev modtaget den 10. juni 2016 kl. 10.30, da rumsonden var 4,3 millioner kilometer fra Jupiter.

Farvebilledet viser atmosfæriske detaljer på Jupiter, blandt andet det berømte Great Red Spot og tre af planetens fire største måner, nemlig Io, Europa og Ganymede (fra venstre mod højre på billedet).

Junos kamera blev hovedsageligt sat på rumsonden for, at offentligheden kunne følge med. Selvom dens billeder kan hjælpe holdet af forskere, betragtes kameraet ikke som en af missionens videnskabelige instrumenter.

Juno-teamet arbejder lige nu på at lægge alle de billeder, som Juno tager, op på missionens hjemmeside, så vi allesammen kan se dem og følge med i Junos færd.