Vi genoplever hændelser fra det virkelige liv, når vi sover, antyder nyt studie
Hjerne søvn oplevelser dagsrester

Det nye studie styrker en udbredt teori blandt hjerneforskere. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
06 maj 2020

Når vi sover, omdanner vores hjerner friske og flygtige minder til langtidshukommelse, som vi kan huske senere.

Sådan lyder en udbredt teori blandt hjerneforskere, som er blevet undersøgt i både mennesker og dyr i flere årtier.

Teorien er velbeskrevet i dyr, men et lille studie udgivet i Cell Reports biddrager nu med ny evidens for, at den menneskelige hjerne også omdanner oplevelser under søvnen, skriver Gizmodo.

Den såkaldte hukommelseskonsolidering menes at foregå mellem hjerneområderne hippocampus og neocortex. Når vi sover, leverer hippocampus ifølge det nye studie de oplevelser, vi har haft i løbet af dagen, til neocortex, som lagrer dem i langtidshukommelsen, ifølge Gizmodo.

»Det gør neocortex ved at styrke forbindelsen i stierne igennem hippocampus, som er forbundet med neocortex. Neocortex kan senere genaktivere de neuroner, som var med til at bearbejde alle komponenterne i de originale hændelser. Genaktiveringen bliver oplevet som et minde,« lyder det fra Beata Jarosiewicz, studiets medforfatter og seniorforsker ved firmaet NeuroPace, ifølge Gizmodo.

I deres undersøgelser bad forskerne eksperimentets to deltagere om at spille et videospil, hvor nogle farvepaneler lyste op i forskellige rækkefølger, som deltagerne herefter skulle gentage.

I stedet for at bruge et joystick skulle de bruge deres hjerner til at gentage farverækkefølgen ved hjælp af implantater i den del af hjernen, som er ansvarlig for bevægelse. Samtidig optog forskerne hjerneaktiviteten.

drømme søvn hjernen dagsrester afspille oplevelser

Grafisk præsentation af eksperimentet. (Illustration: J. Eichenlaub et al./ Cell Reports)

Derefter blev deltagerne bedt om at tage en lur eller bare slappe af med lukkede øjne, og når forskerne så på hjerneaktiviteten under hvileperioden, kunne de se, at neuronerne genspillede de sekvenser, der var blevet optaget under spillet. Som om deltagerne ubevidst spillede spillet i søvne, skriver Gizmodo.

Forskerne bag studiet mener, at det er den første direkte evidens for, at menneskehjernen genspiller nye minder i hjernen under søvnen. Men studiet beviser ikke, at genspilningen har noget at gøre med lagring af minderne i langtidshukommelsen, understreger de ifølge Gizmodo.