Verdens mindste MR-scanning har fanget et enkelt atoms magnetiske felt
Atomer fanget på MR-scanning

De lyse områder er atomernes magnetiske felter. (Foto: Philip Willke et. al)

03 juli 2019

Det er for første gang lykkedes forskere at tage billeder af individuelle atomers magnetfelt ved hjælp af en nyudviklet teknik.

Det er et banebrydende resultat, der lader os udvikle nye materialer og medicin, skriver det sydkoreanske Ewha Womans University i en pressemeddelelse.

»Jeg er meget begejstret for resultaterne. Det er bestemt en milepæl indenfor vores felt og har meget lovende implikationer for fremtiden,« siger medforfatter på det nye studie Andreas Heinrich, leder af Center for Quantum Nanonscience, Institute for Basic Sciences på Ewha Womans University i Seoul, i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Atomer er hele verdens byggeklodser

Forskere fra Ewha Womans University i Seoul står bag det nye resultat, som netop er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature Physics.

MRI-scanner

Lægernes MR-scannere ligner mest af alt uhyggelig alienteknologi, men den nye metode har gjort scanneren meget mindre (Foto: IBM Research)

Du kender nok mest til MR-scanninger fra hospitalsverdenen, hvor metoden bruges til at finde tumorer eller måle hjernefunktionen ved hjælp af kæmpestore maskiner, der bruger et magnetfelt på tværs af menneskekroppen.

Magnetfeltet skaber en kædereaktion i cellernes protoner, der ender med, at protonerne frigiver energi, som kan måles af sensorer og laves om til et billede.

Men hospitalernes MR-scannere bliver nødt til at scanne milliarder af protoner for at samle tilstrækkeligt med data til at danne et billede. Derfor har forskerne stuvet kraften i en MR-scanner ind i spidsen på et scanning tunnel-mikroskop, der bruges til at danne højopløsningsbilleder af overfladen på et metal.

Her kan du se og høre, hvordan et scanning tunnel-mikroskop virker. (Video: Physics Reimagined group, LPS, CNRS Universite Paris-Sud)

»Det er virkelig en fantastisk kombination af billedteknologier. Medicinsk MR-scanning kan lave utrolige karakteristikker af prøver, men ikke i sådan en lille størrelsesorden,« siger Ahmed Duke Sheeren, leder af M.R.I. Core Facility ved Advanced Science Research Center, New York til New York Times.

Ved at kombinere MR- og scanning tunnel-teknologierne, lykkedes det forskerne at scanne enkelte titanium- og jernatomer.

Evnen til at analysere magnetiske strukturer på nano-niveau kan hjælpe forskerne med at udvikle nye materialer og medicin.