Verdens hurtigste myre løber over 100 gange sin egen længde - på ét sekund
verdens hurtigste myre løber over 100 gange sin egen længde på et sekund

Sølvmyrens fart er sandsynligvis et resultat af den barske ørken, de lever i, hvor de risikerer temperaturer på op mod 60 grader celsius. (Foto: Shutterstock).

17 oktober 2019

Sølvmyren fascinerer og overrasker - og det er ikke første gang.

Det lille insekt får allerede meget opmærksomhed for sin evne til at overleve under ekstreme temperaturer, og nu er tiden kommet til en anden overraskende evne: fart.

Sølvmyren har nemlig vist sig også at være verdens hurtigste myre, skriver DR

LÆS OGSÅ: Hvordan kan insekter overleve et smølfespark?

Et nyt studie, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Journal of Experimental Biology, har vurderet myren til at løbe 855 millimeter i sekundet. Det svarer til lidt over tre kilometer i timen.

Det virker ikke særligt imponerende, hvis man sammenligner med geparden, der har en topfart på 120 kilometer i timen.

Men alt er relativt, og myrens størrelse taget i betragtning, er det faktisk ret vildt. Den løber nemlig over 100 gange sin egen kropslængde på ét sekund.

Det svarer til, at et menneske på 170 centimeter kan løbe mere end 600 kilometer i timen, skriver DR.