Verdens ældste hvirveldyr: Grønlandshaj blev op mod 512 år gammel
Grønlandshajen slår alle rekorder for længstlevende hvirveldyr med en imponerende alder på op mod 512 år. Det viser nyt dansk studie, som understreger, hvor meget vi endnu ikke ved om dyrs liv i deres naturlige omgivelser.
Grønlandshajen ældste haj hvirveldyr 512 år

Den noget dovne grønlandshaj har lige fået titlen det længstlevende hvirveldyr. Forskerne har fundet et eksemplar, der er op mod 512 år og dermed potentielt har svømmet rundt siden Tordenskjolds tid. (Foto: Julius Nielsen)

Grønlandshajer når at se lidt af hvert i løbet af deres levetid. Ifølge et nyt studie af et hold danske forskere slår hajerne alle aldersrekorder for hvirveldyr (dyr med rygrad):

Den ældste grønlandshaj, de har fundet, kunne sætte mellem 272 og 512 lys i fødselsdagskagen.

Den blev altså mindst født et pænt stykke tid inden Den franske Revolution i 1789 og potentielt næsten tilbage til dengang, da Columbus opdagede Amerika i 1492.

»Jeg har slet ikke haft tid til at tænke over de mere sjove perspektiver, men den svømmede vel rundt på Tordenskjolds tid,« siger marinbiolog og ph.d.-studerende Julius Nielsen ved Københavns Universitet, som står bag fundet.

Han håber, at fundet kan være med til at sætte grønlandshajen på verdenskortet.

»Det er en af verdens største kødædende hajer, men et fuldstændig overset dyr, der slet ikke er nok fokus på hverken i forvaltning eller økosystem forståelse i Nordatlanten,« siger Julius Nielsen.

Studiet er netop offentliggjort på forsiden af det videnskabelige tidsskrift Science.

Fakta om grønlandshajen

Navn: Somniosus microcephalus

Længde: Kan blive over 5 meter

Vægt: Over 1.000 kg

Levetid: 300-500 år

Kønsmoden: 150 år

Føde: Fisk og sæler, men Grønlandshajen anses traditionelt for at være ådselsæder

Levested: Arktiske have fra overfladen til mindst to kilometers dybde

LÆS OGSÅ: Sjælden optagelse: Grønlandshaj dukker pludselig op i dybet

Fundet imponerer andre forskere

Ved Aarhus Universitet er professor i dyrefysiologi Tobias Wang begejstret for fundet.

»Det er et både flot og imponerende studie, som viser, at der er rigtig meget, vi ikke ved om, hvordan dyr lever under naturlige forhold, så der venter stadig mange spændende opdagelser derude,« siger Tobias Wang, som ikke har deltaget i forskningen.

»Det er et spændende studie og en interessant aldringsmodel,« siger den tyske dyrefysiolog Doris Abele ved Alfred Wegener Institut i Bremerhaven, som forsker i aldring og heller ikke har deltaget i forskningen.

LÆS OGSÅ: Grønlandshajen - et overset dyr

Svært at måle grønlandshajens alder

Biologerne har længe vidst, at grønlandshajen kan blive gammel, men ingen har hidtil fundet en måde at måle deres alder.

Det bedste materiale, man har haft, er målinger fra en dansk biolog, Paul Marinus Hansen, der i midten af sidste århundrede fangede, målte, mærkede og genudsatte grønlandshajer. Håbet var at finde hajerne igen og måle deres vækstrate.

Det lykkedes ham at få enkelte gode målinger bl.a. af en stor grønlandshaj, som var vokset 8 cm på 16 år, svarende til en halv cm om året.

LÆS OGSÅ: Kan man møde hajer i danske farvande?

Fiskealder kan måles i øret

Modsat pattedyr, som på et tidspunkt holder op med at vokse, bliver fisk og hajer ved med at vokse hele livet - hurtigst i starten og så langsommere og langsommere.

Så voksne grønlandshajers længder på 4-5 meter gav en indikation af, at hajerne kan blive meget gamle, men der manglede stadig præcise målinger.

Med fisk kan man tælle alderen som vækstlag i deres øresten (et kalklegeme i fiskens indre øre), men bruskfisk (bl.a. hajer og rokker) har ikke øresten, og grønlandshajen har heller ikke andet hårdt væv, hvor der kan aflejres vækstringe, så hvordan gør man?

LÆS OGSÅ: Se med, når mavesækken fra en kæmpe haj bliver dissekeret

Grønlandshaj på dæk 512 år ældste hvirveldyr

Fiskerne får indimellem en grønlandshaj i nettet, og når det sker, kan forskerne tage vævsprøver fra hajen og bruge dem videnskabeligt. (Foto: Julius Nielsen)

Hajers alder kan måles i øjet

På biologistudiet hørte Julius Nielsen om grønlandshajens gådefulde alder under en forelæsning af sin nuværende ph.d.-vejleder, professor John Steffensen ved Biologisk Institut på Københavns Universitet.

John Steffensen mente at kunne løse gåden. Det viser sig nemlig, at øjets linse hos hvirveldyr indeholder krystallinske proteiner, som dannes under fosterudviklingen og forbliver uforandret midt i linsen resten af livet.

John Steffensen diskuterede spørgsmålet med professor Jan Heinemeier på AMS centeret ved Aarhus Universitet, hvor nogle af landets førende eksperter i kulstof-14 datering befinder sig, og fandt frem til, at man nok ville kunne bestemme hajens alder med kulstof-14 metoden på proteinerne i linsen. Han manglede dog væv fra grønlandshajer.