Velbekomme: 'Fuglebuffet' i haven ser ud til virkelig at gavne dyrelivet
Fuglebræt

Det er ikke kun skønt at se på et foderbræt. Det hjælper også biodiversiteten, antyder britisk studie nu. (Foto: Shutterstock)

22 maj 2019

Stil en fuglebuffet frem i haven, og diversiteten af fuglearter vil blomstre med tiden.

Et nyt studie foretaget af The British Trust for Ornithology i England viser nemlig, at et foderbræt i haven ser ud til at have indflydelse på diversiteten og mængden af fuglearter over en årrække.

Det skriver New Scientist.

I studiet har ornitologier fulgt en række frivillige siden 1970. Deltagerne har i 40 år haft en foderstation i haven, og da ornitologerne dykkede ned i tallene, var resultaterne slående.

»Der er omkring 68 fuglearter, der altid har brugt de her foderstationer. De brugte dem i 70'erne og bruger dem nu, men blandt andet i vores egne haver (i England, red.), ser vi nu flere forskellige arter,« fortæller Kate Plummer, som har en ph.d. i adfærdsøkologi og var ledende forsker på studiet.