Utroligt: Forskere mener at have fundet verdens ældste fossilerede skov
fossiler træer verdens ældste skov urskov rodnet cairo new york

Her ses rodnettet fra den fossile skov i Cairo, New York. Nogle af rødderne er hele 11 meter brede. (Foto: Stein et al., Current Biology, 2019)

06 januar 2020

Verdens ældste træer gemmer sig i et vidtstrakt fossilt rodnet i et nedlagt stenbrud i staten New York, USA.

Stenskoven blev fundet tilbage i 2008, og nu kan forskere fra Cardiff University i Wales endelig sige noget om, hvor banebrydende fundet egentlig er. Det skriver Science Alert.

»Når vi står her i stenbruddet, kan vi med vores fantasi rekonstruere den levende skov omkring os,« fortalte paleobotanist Christopher Berry fra Cardiff University i Storbritannien til Science Magazine.

Træerne stammer tilbage fra den såkaldte devoniske periode og er hele 386 millioner år gamle.

På det tidspunkt var der endnu hverken fugle eller andre større dyr. Skoven har mest været beboet af insekter, særligt tusindbensagtige væsener.