»Usædvanlig galakse med løgring-effekt«: Dansker vinder stor rumfoto-pris
Videnskab.dk har interviewet vinderen. Du kan også se de andre smukke billeder i artiklen.

Ottende gang var lykkens gang for den danske amatørastrofotograf Rolf Wahl Olsen.

Med sit billede af 'løgringsgalaksen' NGC 3923 er han netop blevet hædret af Insight Astronomy Photographer of the Year for årets galakse-billede.

»Jeg har deltaget i denne konkurrence otte år i træk, og selvom jeg har været blandt finalisterne hvert år, så er førstepladsen i kategorien her mit bedste resultat, så det er jeg naturligvis meget glad for,« skriver Rolf Wahl Olsen, der er bosat i New Zealand, i en mail til Videnskab.dk.

Du kan klikke dig videre i galleriet i toppen for at se de andre vindere af fotokonkurrencen.

LÆS OGSÅ: Skønne, kosmiske knips: Se årets bedste astrofotos her

Mange døgns arbejde

Rolf Wahl Olsen har været interesseret i astronomi, så længe han kan huske. Han fik sit første teleskop i 1990 og har dyrket astrofotografi siden 2003.

Han arbejder til daglig med it, men fotograferer altså galakser som en hobby, og der ligger meget arbejde i det.

Vinderbilledet af NGC 3923-galaksen er taget fra Rolf Wahl Olsens hjemmeobservatorium i Auckland med et hjemmelavet kamera.

Rolf har skabt billedet ved at fotografere galaksen 13 gange hen over knap et år - mellem 21. maj 2017 og 25. marts 2018 - og med en eksponeringstid på 41 timer og 38 minutter i alt.

»Deep sky astrofotografering (fotografering af himmellegemer, der ikke er en individuel stjerne eller et objekt som en planet, red.) kræver, at man tager en masse billeder af det samme objekt og kombinerer dem. Dette gøres for at minimere baggrundsstøjen i det færdige billede,« forklarer Rolf Wahl Olsen.

De over 40 timers eksponeringstid fordelt på 13 dage er kun den indledende del af Rolf Wahl Olsens hobby.

Efterfølgende har han brugt mange timer foran computeren for at billedbehandle, så den rå data fra fotograferingen bliver til et billede, der let kan aflæses.

»Kunsten er at producere et resultat, der ser 'naturligt' ud, som vores øjne ville have set det, hvis de var lige så følsomme som kameraet,« skriver Rolf Wahl Olsen.

Hovedkonkurrencen blev vundet af László Francsics med dette billede af en måneformørkelse. »Farverne fra vores atmosfære, der projiceres på Månens skive under formørkelsen er ikke kun kunstneriske og smukke, de giver også en forståelse af den slags begivenheder,« skrev juryen blandt andet. (Foto: László Francsics)