Uran: Grundstoffernes 'bøhmand' og hovedingrediensen i atomvåben
Grundstoffet uran er berygtet for at være radioaktivt og den vigtigste ingrediens i atomvåben. Men det er faktisk muligt at håndtere uran i laboratoriet. Bliv klogere på grundstof nr. 92 her.

Bliv klogere på uran, det periodiske systems grundstof nr. 92, i videoen her. (Video: Periodic Videos / University of Nottingham)

Det er grundstof nummer 92 i det periodiske system, opkaldt efter planeten Uranus, og så er det radioaktivt.

Det er selvfølgelig uran, der er tale om.

Grundstoffet betegnes i videoen øverst i artiklen som »det periodiske systems bøhmand« af Stephen Liddle, som er professor og leder af Inorganic Chemistry på University of Manchester.

»Folk er ofte chokerede og reagerer med et ’Uuuh, det er jeg ikke sikker på’, når de hører, at man håndterer uran,« siger han.

LÆS OGSÅ: Bananer og mælk er radioaktive

Uran er mere giftigt end radioaktivt

Der bliver da også taget seriøse sikkerhedsforanstaltninger i forskernes arbejde med uran. De vakuum-indpakkes i armlange handsker, opbevarer grundstoffet i en sikkerhedsboks og fører logbog over anvendelsen af det.

Men sikkerhedspostyret skyldes ikke kun den radioaktivitet, som uran er så berygtet – og frygtet – for.

»I udtyndet form indeholder uran kun omkring 0,2 procent af den type uran, der bruges i bomber og atomreaktorer. Så det er faktisk det faktum, at det er så giftigt, at et halvt gram er nok til at dræbe et menneske hurtigt, fordi det angriber leveren effektivt, der gør det farligt at arbejde med,« siger Stephen Liddle i videoen ovenfor.

LÆS OGSÅ: Forsker: Sådan skader stråler fra radioaktive stoffer

Uran bruges som modvægt i fly

Udtyndet uran er den slags, hvor Uran-235 er fjernet. Denne type uran er den radioaktive, som frigiver atomenergi. Tilbage er mere end 99 procent Uran-238, som er den anden af urans isotoper (se faktaboks).

Isotoper

Isotoper er 'varianter' af et grundstof, der har samme atomnummer, men forskellig atommasse – de vejer altså ikke det samme.

Ordet isotop betyder ’på samme sted’. Navnet skyldes, at et grundstofs isotoper har samme placering i det periodiske system på grund af deres ens atomnumre.

Isotoperne Uran-235 og Uran-238 har begge atomnummer 92, men forskellig atomvægt. Tallene 235 og 238 henviser til antallet af nukleoner – altså protoner og neutroner – i atomkernen.

Kilde: Niels Bohr Instituttets Fysikleksikon

Udtyndet uran er ifølge Martyn Poliakoff, som er professor i grøn kemi ved University of Nottingham, noget af mest kompakte materiale og bruges derfor, når der er brug for noget meget tungt, men ikke for stort; eksempelvis som modvægt i fly for at balancere dem.