Universets tidligste spor af ilt er opdaget
Én af de ældste kendte galakser i universet var vært for et storslået ilt-lysshow kun 700 millioner år efter Big Bang. Der er aldrig før fundet spor af ilt, som går så langt tilbage.

In a galaxy far, far away ...

... er fundet lysspor af ilt, som går længere tilbage, end astronomer hidtil har kunnet påvise.

et nyt studie, udgivet i det videnskabelige tidsskrift Science, har astronomer ved hjælp af antenneanlægget ALMA i Chile nemlig observeret, at der kun 700 millioner år efter universets tilblivelse var ilt omkring én af de ældste og fjerneste galakser, vi kender. Det overrasker astronomerne bag studiet, skriver eso.org i en pressemeddelelse.

»Det var ikke forventet, at der ville være så meget ilt, for universet var stadig ungt,« siger hovedforfatter til studiet Akio Inoue fra Osaka Sangyo University i Japan til eso.org.

Kæmpestjerner skabte lys i mørket

Galaksen med navnet SXDF-NB1006-2 ligger 13.1 milliarder lysår væk fra Jorden.

Alligevel har astronomerne gennem et antenneanlæg kaldet ALMA kunnet observere den, som den så ud 700 millioner år efter Big Bang. Det er gennem disse observationer, at de nu har fundet de overraskende ilt-spor, som kan give ny, vigtig viden om universets stjerner.

»Det er afgørende vigtigt at lede efter de tunge grundstoffer i det tidlige univers, hvis man vil vide noget om stjernedannelsen i den periode,« siger Akio Inoue til eso.org.