Universet er fyldt med musik – forstå hvordan og hvorfor her
Astrofysiker giver her et bud på, hvordan vores solsystem lyder.

Matt Russo forklarer her, væbnet med guitar og sin titel som astrofysiker, hvordan universet i virkeligheden består af musik. (Video: Ted Talk)

»Vi lever i et musikalsk univers,« fortæller Matt Russo, der er ph.d. i astrofysik og musiker, i denne Ted Talk.

Gennem verdenshistorien har det været en ret normal tanke hos folk som Pythagoras og Johannes Kepler, at se musik og astronomi som dybt forbundet.

Hvis du også synes, at det er en lidt mærkelig og svært forståelig tanke, så kan denne video måske hjælpe dig.

TED Talks på ForskerZonen
  • ForskerZonen håndplukker TED Talks, der er små videoer, hvor forskere spreder deres viden og ideer til, hvordan vi løser forskellige problemer i verden.
  • TED Talks-videoerne er som regel under 18 minutter, og organisationen er nonprofit.

I videoen her forklarer Matt Russo, hvordan planeters bevægelse omkring en sol kan anskues som et stort orkestreret stykke musik, som vi, ved at skrue lidt op for lyden, faktisk kan lytte til.

Matt Russo viser blandt andet, hvordan vores Solsystem og de mere harmoniske dværgplaneter, der kredser om stjernen TRAPPIST-1, kunne lyde.

Hvad er en tone egentlig?

For at forstå, hvorfor det giver mening at sige, at vi lever i et musikalsk univers, er det vigtigt at forstå, hvad harmonier og toner egentlig er for en størrelse, fortæller Matt Russo:

»Vi bliver nødt til at begynde med at forstå, hvad der gør musik musikalsk. Det kan lyde som et fjollet spørgsmål, men har I overvejet, hvorfor nogle toner er behagelige eller konsonante, når de bliver spillet sammen?«

Hvorfor er der overhovedet toner? Og hvordan kan man egentlig spille falsk? Fortsætter han.

Toner er i virkeligheden blot bevægelse. Når man for eksempel slår en streng an på en guitar eller et klaver, så skaber strengen en tone ved at vibrere, hvilket jo sådan set er det samme som at svinge frem og tilbage i hurtige bevægelser.

Det kan du for eksempel forstå ved at se denne video:

Videoen her illustrerer, hvordan toner skal forstås som vibrerende bevægelser. De lyse toner er fungerer som mindre bevægelser, mens de dybe er store. På den måde skaber Merkur, der bevæger sig i den mindste bane rundt om Solen i vores solsystem, den lyseste tone, mens  Neptun skaber den dybeste. (Video: Alexander Chen)

Eller klikke dig ind og prøve den kinesiske kunstner Alexander Chens interaktive værktøj 'Harmonics'.

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum. Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

Lyt til Universet

Hvis man forstår, at toner blot er forskellige bevægelser, så kan man lettere forstå, at hver planets bevægelse rundt om Solen også i princippet kan være udtryk for en særlig tone.

Det er udgangspunktet for Matt Russo, der ved at se på Solsystemets planetariske bevægelse har konstrueret et stykke musik.

»Husk på, at musikken kommer fra selve systemet. Jeg skaber ikke tonerne eller rytmerne. Jeg gør det bare muligt for det menneskelige øre at høre dem,« forklarer Matt Russo.

Er du interesseret i at høre, hvordan vores solsystems helt egne planetariske musikstykke lyder, eller hvordan det harmoniske TRAPPIST-1-system lyder, så er der ikke andet for end at se videoen.