Uhygge i rummet: 'Potentielt farlig' asteroide suser tæt forbi Jorden til Halloween
Asteroide nær Jorden

De seneste år har NASA opsnappet en del asteroider og meteorer, der nærmer sig Jorden. Denne gang er det asteroiden 2022 RM4, der grundet sin størrelse og afstand til vores planet klassificeres som 'potentielt farlig'. (Illustration: Shutterstock)

28 oktober 2022

Halloween bliver måske lidt mere uhyggelig i år, end den plejer.

Ikke på grund af hekse og spøgelser eller inflation og stigende energipriser - omend det helt sikkert spiller ind for nogle - men på grund af en enorm asteroide med en anslået diameter på mellem 330 og 740 meter, der i netop disse dage brager gennem Jordens bane med 84.500 kilometer i timen.

Asteroiden 2022 RM4's bane

Inden for de næste dage vil kæmpeasteroiden 2022 RM4's bane krydse med Jordens. Asteroidens bane er markeret i hvid, Jordens i turkis. (Grafik: Tony873004 - CC BY-SA 4.0)

Når 2022 RM4, som asteroiden er blevet navngivet, er tættest på Jorden, vil den være blot 2,3 millioner kilometer væk - en ret snæver margen efter kosmiske standarder.

Det skriver LiveScience.

Det er NASA's Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System, forkortet ATLAS, der har opsnappet den enorme asteroide.

Systemet bliver brugt til at holde øje med objekter, der kommer tættere på end 193 millioner kilometer - disse bliver klassificeret som 'nærjordsobjekter'.

Ydermere bliver store objekter, der befinder sig indenfor 7,5 millioner kilometer af Jorden, klassificeret som 'potentielt farlige' - og 2022 RM4 møder altså de kriterier.

Når først NASA er blevet opmærksomme på et sådant objekt, holder astronomer godt øje med det, så de kan opdage, hvis noget ændrer sig i den forventede kurs, og objektet dermed risikerer at ramme Jorden.

Det er der heldigvis intet, der tyder på, at 2022 RM4 kommer til at gøre.

Det er muligt at følge med i 2022 RM4's rejse på flere måder. eksempelvis på NASA's hjemmeside eller via denne livestream.