Tusindvis af nye virusser fundet i havet
5000 nye rna virusser fundet

Forskerne har ledt efter virusser, der har det ældgamle gen Rdrp tilfælles. Genet eksisterede før DNA. Studiet kan hjælpe forskere med at forstå, hvordan livet blev til, skriver LiveScience. (Foto: Shutterstock)

11 april 2022

Forskere har fundet mere end 5.000 nye RNA-virusser i verdens oceaner. Det er samme type som COVID-19, almindelig influenza og ebola.

Det skriver LiveScience.com

Det er – heldigvis – kun en lille andel af RNA-virusser, der forårsager sygdom.

Forskerne tog 35.000 vand-prøver 121 forskellige steder på kloden. Her undersøgte de planktons genetiske sekvenser. Plankton er en almindelig vært for RNA-virus.

De fandt 44.000 forskellige sekvenser med RNA-virus. Ved hjælp af algoritmer var det muligt at spore virussernes gener millioner af år tilbage i evolutionen og nå frem til 5.500 forskellige virusser.

På den måde fandt forskerne så mange hidtil ukendte og forskelligartede RNA-virusser, at de har opskaleret andelen af såkaldte rækker fra 5 til 10. Rækker er en meget bred biologisk klassifikation, der tidligere blev kaldt ’stamme’.

»Der er så meget ny diversitet her – og en hel [ny] række, taraviricota, blev fundet på tværs af alle oceanerne, hvilket tyder på, at de har en økologisk væsentlighed,« siger studiet hovedforfatter Matthew Sullivan i en pressemeddelelse ifølge livescience. Han er er professor ved mikrobiologi ved Ohio State University, USA.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Science.