Tre »rollemodeller for yngre, kvindelige forskere« modtager årets For Women in Science-pris
Tre kvindelige forsker-talenter inden for naturvidenskab modtager den 23. september ’For Women in Science’-prisen.
Women in science prismodtagere

De tre prismodtagere (fra venstre mod højre): Laura Roman Rivas, Lærke Smidt Gasbjerg og Patricia Pecnerová. (Foto: Videnskabernes Selskab)

Hvert år uddeles ‘Women in Science’-prisen, hvor kvindelige forskere-talenter inden for naturvidenskab hædres. Prisen skal være med til at sætte fokus på kvindelige forskere og inspire yngre kvinder til at gå forskningens vej.

Dette års modtagere af prisen, der er stiftet af L’Oréal, FN-organisationen UNESCO og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, er postdoc Lærke Smidt Gasbjerg, postdoc Laura Roman Rivas og postdoc Patricia Pecnerova.

Som begrundelse for, at valget er faldet på netop dem, lyder det, at de er »rollemodeller for yngre, kvindelige forskere«.

»Selv om vi på mange måder har opnået ligestilling blandt mænd og kvinder i Danmark, er det fortsat kun knap en fjerdedel af professorer, der er kvinder. Vi håber, at vi med denne pris er med til at sætte fokus på kvindelige forskere og inspirere yngre kvinder til at vælge en karriere i forskningens verden. Vi har de sidste år set, hvad videnskaben kan bidrage med for eksempel i bekæmpelse af pandemier og sygdomme, og målsætningen for ’For Women in Science’ priserne er at bringe alle talenter i spil – også de kvindelige,« udtaler L’Oréals adm. direktør i Norden, Tomas Hruska, i en pressemeddelelse.

Fakta om prisen:
  • ’For Women in Science’-prisen er indstiftet af L’Oréal i samarbejde med UNESCO og er blevet uddelt siden 1998.

• Forskning og innovation er grundstenen i L'Oréals strategi, og virksomheden beskæftiger 4.100 medarbejdere inden for forskning og udvikling.

• Der uddeles priser til kvindelige forsker-talenter i 118 lande.

• De danske ’For Women in Science’-priser (med 3 prismodtagere) blev uddelt første gang i 2007 og uddeles i år for 12. gang. Sammen med æren følger et beløb på 110.000 kroner.

• De tre danske pristagere er i år valgt blandt højt kvalificerede ansøgere af et videnskabeligt bedømmelsesudvalg bestående af: Prof. Anja Andersen, som repræsenterer Den Danske UNESCO -Nationalkommission, prof. Trine Bilde, prof. Bente Klarlund og prof. Lars Stemmerik, som repræsenterer Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, samt Scientific Director for L’Oréal Danmark og Nordic, Jeanette Haugel-Nielsen.

Kilde: Videnskabernes Selskab

De tre forskere har gjort sig bemærket inden for hver deres felt. Lærke Smidt Gasbjerg fra Københavns Universitet forsker i blodgennemstrømningen i mavetarmkanalen og undersøger tarmhormoners betydning med helt nye metoder.

Resultaterne af hendes forskning kan blandt andet få betydning for behandling af patienter med type 2-diabetes og personer med for lavt blodtryk, lyder det i pressemeddelelsen.

Postdoc Laura Roman Rivas fra Aarhus Universitet forsker i interaktionen mellem nye typer af plantebaserede proteiner og stivelse under forarbejdning. Målet med forskningen er at udvikle bæredygtige og nærende plantebaserede fødevarer til verdens voksende befolkning og rationalisere fremtidens fødevareproduktion.

Postdoc Patricia Pecnerova fra Københavns Universitet arbejder med DNA fra uddøde og truede dyrearter for at undersøge, hvilke forandringer der har påvirket dem, og hvordan vi kan hjælpe truede dyrearter som for eksempel afrikanske elefanter i fremtiden.

De tre forskertalenter hædres torsdag den 23. september i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab. Udover æren modtager de tre prismodtagere hver 110.000 kroner, der skal bruges til deres forskning.