Tre kæmpe krystalfyldte dinosauræg er fundet i Kina

Et af de tre fossile dinosauræg var delvist ødelagt, da det blev fundet. Det afslører, at indersiden er beklædt med calcit-krystaller. (Foto: Qing He et al/Journal of Paleontology)

26 september 2022

Det er et yderst sjældent fund, der er blevet gravet frem i Kinas østlige provins Anhui. Her har palæontologer nemlig fundet ikke færre end tre fossile krystalfyldte dinosauræg på størrelse med kanonkugler.

Det skriver det online nyhedsmedie Live Science.

Dinosaur-æggene blev gravet op af jorden under et kendt bassin, Qianshan Basin, og stammer fra en hidtil ukendt art. Den dinosaurart, der har lagt de nyfundne æg, har fået det lange navn Shixingoolithus qianshanensis, og er nu i gruppen af dinosaurer, man kun kender til ud fra deres æg.

De nyfundne dinosauræg er målt til at være mellem 10,5 og 13,7 centimeter lange og have en bredde på 9,9 til 13,4 centimeter. Et af dinosauræggene var delvist knækket, da det blev fundet, og det ødelagte æg afslørede, at de på indersiden er svøbt i smukke calcitkrystaller.

Her ses de to tilbageværende fossile dinosaurægs overflader. (Foto: Qing He et al/Journal of Paleontology)

Efter udgravningen er kun to af de tre fundne dinosauræg tilbage. Det sidste var pludselig væk, mens palæontologerne stadig var i gang med at grave. Det vides ikke, om det er blevet tabt, ødelagt eller stjålet.