Træt af at stå i kø? Fossilfund antyder, at kø-dannelse har været nøglen til overlevelse
Trilobitter_leddyr_ampyx_priscus

Fossiler af det nu uddøde leddyr Ampyx Priscus, som er en art af trilobitter (et leddyr, som minder om en bænkebider). (Foto: Jean Vannier, Laboratoire de Geologie de Lyon)

18 oktober 2019

Når du står i kø i supermarkedet, er det ikke nødvendigvis et nyt fænomen, som er udsprunget af vores moderne samfund.

En gruppe forskere fra Frankrig, Schweiz og Marokko har nemlig fundet fossiler, som antyder, at dét at befinde sig i kø af andre individer kan dateres helt tilbage til for 480 millioner år siden, skriver phys.org.

I Marokko har forskerne fundet fossiler, som ligger i en næsten snorlige linje - alle med hovedet i samme retning.

Fosillerne af dyret Ampyx Piscus er en art af trilobitter, som er et uddødt leddyr. Ampyx Piscus minder om en blanding mellem en bænkebider og en dolkhale.

dolkhale_forhistorisk_dyr

En dolkhale er et af de dyr, som har levet længst tid på jorden. (Foto: Shutterstock)

Forskerne mener, at det at dyrene stod i en form for kø efter hinanden kunne have visse fordele, hvis man ser det i et evolutionært perspektiv.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports, og i studiet kan man læse, at de små dyr angiveligt har holdt kontakt med og styr på hinanden via de lange tentakler på højre og venstre side af dyret, som peger bagud.

Fordi dyrene er blinde, var det med stor sandsynlighed en god metode til ikke at blive væk fra hinanden.