Trænger du til opmuntring? Husk, at verden er smuk
Der er dage, hvor dårlige nyheder, regnvejr og regninger får det hele til at føles som en evig mandag. Men fortvivl ikke! Videnskab.dk har samlet nogle af de bedste beviser på, at verden stadig er et smukt sted at være.
nilen rummet jorden smuk

Den amerikanske astronaut Scott Kelly har taget en række fantastiske billeder af Jorden set fra Rummet, der fra fugleperspektiv viser, at vores planet altså er et ret fantastisk sted at bo. (Foto: NASA)

De fleste kender nok de dage, som starter med det forkerte ben ude af sengen og slutter med en mislykket middag. Det er på dage som disse, at det kan være fristende at miste troen lidt på verden og meningen med livet i den.

Men fortvivl ikke! Der er nemlig masser af skønhed tilbage omkring dig.

Videnskab.dk har samlet nogle af de bedste eksempler for at minde dig om, at Jorden stadig er et smukt og fantastisk sted at være.

Jorden er smuk - også på afstand

På rigtige møgdage kan det være fristende at få det hele lidt på afstand. Netop afstand fra Jorden er en effektiv måde at minde os om, at den faktisk er en ret fantastisk planet.

I løbet af sine 340 dage i rummet har den amerikanske astronaut Scott Kelly taget mere end tusind billeder, der viser Jordens skønhed fra fugleperspektiv.

Ét af dem er billedet øverst i artiklen, og her er endnu et:

spanien smukt verden jorden

Det ligner mest et kunstværk, men billedet forestiller faktisk den spanske kyst, hvor et netværk af marker nærmest danner en mosaik. (Foto: NASA)

Naturen går sin gang uanset hvad

Zoomer man tættere på vores planet, er der heldigvis også masser af muligheder for at blive mindet om Jordens uspolerede skønhed.

Uanset hvor deprimerende det nogle gange kan føles at vågne op til en ny dag, går naturen nemlig stadig sin gang. Det er både ret betryggende - og fantastisk smukt.

Hos vores nærmest beslægtede art, aberne, ser hverken kedeligt vejr eller dårlige nyheder ud til at slå nogen ud.

Et af vinderbillederne fra fotografernes Oscar-uddeling, Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year 2011, portrætterer en trygt sovende chimpanse, der kan minde os om, at det hele nok skal gå:

abeknus smuk verden

Fotografen var på trekkingtur i Mahale Mountains National Park i Tanzania, da han pludselig hørte bevægelserne fra en stor flok chimpanser. Aberne accepterede hans tilstedeværelse, og han fik lov at følge dem resten af dagen. (Foto: Xavier Ortega / Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year 2011)

Fotokonkurrencen Wildlife Photographer of the Year, som Natural History Museum i London hvert år udstikker i samarbejde med BBC Worldwide, sætter også fokus på naturens skønhed.

Det kommer der nogle ret fantastiske billeder ud af. Se selv:

krokodille unger natur

Et fuldvoksen krokodille-lignede krybdyr af arten 'Gavial' holder øje med gruppens afkom på mere end 100 unger i en flod i Indien. Vinderbilledet bliver ikke mindre fantastisk af, at det er taget af en fotograf under 14 år. (Foto: Udayan Rao Pawar)

Jorden er smuk som kunst

Zoomer man endnu tættere på livet omkring os - så tæt, at det kun er forundt forskerne - viser brudstykker af Jorden sig som små kunstværker.

Med konkurrencen Art in Science har Københavns Universitet de seneste to år kåret det flotteste forskningsbillede.

At verden omkring os er et kunststykke værdigt kan da også kun give anledning til lidt optimisme.

olivine vulkan sten kunst mikroskop

Fotoets titel er 'Olivine', og det forestiller et tyndt tværsnit af en vulkansk sten set gennem et mikroskop. Men det ligner også noget, der kunne hænge udstillet på et kunstmuseum. (Foto: Marie van der Does, geologi-studerende på Københavns Universitet)

Hvis du trods de ovenstående eksempler på Jordens skønhed stadig har svært ved at komme ud af sengen og finde ja-hatten ned fra hattehylden så husk:

Nogle gange skal det hele bare vendes lidt på hovedet for at give mening. Bogstaveligt talt.

I det antarktiske ishav har et isbjerg roteret 180 grader og afslører nu, hvilke herligheder der har gemt sig under havets overflade. Smukkere bliver det næsten ikke:

pingviner isbjerg på hovedet

Pingviner har slået lejr på isbjergets bund, som nu vender opad. (Foto: Ethan Norris, National Science Foundation)