Top 10: De vildeste nye arter i 2016
Tusindvis af nye arter er blevet opdaget i 2016, men hvilke er egentlig de mest spændende? En gruppe forskere har lavet en top 10 over de allermest uforglemmelige og vigtigste nye medlemmer.
art nye opdagelser genetik kæmpeskilpadde kødædende planet slægtstræ dybhavsfisk sødrage bille vandnymfe guldsmede abe

Opsynsmanden 'Don Fausto' med et eksemplar af Chelonoidis donfaustoi på Galapagosøen Santa Cruz. (Foto: Washington Tapia)

Hvert år bliver omkring 18.000 nye arter opdaget og navngivet. Derfor er det ikke altid let at bevare overblikket over, hvilke arter der især fortjener at blive fremhævet.

Men nu har en ekspertgruppe fra The International Institute for Species Exploration (Det internationale institut for artsopdagelser (IISE) udvalgt højdepunkterne.

Her er de ti nye arter, som, de er særligt glade for, er blevet opdaget i 2016:

1. Kendt kæmpeskildpadde ér en ny art - Chelonoidis donfaustoi

Den gigantiske landskildpadde Chelonoidis donfaustoi er opkaldt efter en opsynsmand med kælenavnet 'Don Fausto', som i 43 år har arbejdet for at bevare kæmpeskildpadderne på Galápagosøerne.

Chelonoidis donfaustoi holder til på den østlige side af Galápagosøen Santa Cruz.

Den blev tidligere medtaget i arten Chelonoidis Porteri, men nye genetisk analyser hævede dens status.

Det betyder, at bestanden af begge de to Chelonoidis-arter, som deler Santa Cruz mellem sig, er så lille, at de skal være under opsyn.

LÆS OGSÅ: Øer gør store dyr mindre og små dyr større

2. Sjældent kødædende plantebæst - Drosera magnifica

På én bjergtop i Brasilien venter Drosera magnifica på, at insekterne går i fælden. (Foto: Paulo M. Gonella)

Soldug, som bruger sejt slim på bladene til at fange insekter, er en af de mest artsrige slægter af de kødædende planter. Og nu er de takket være Facebook blevet endnu en art rigere.

Soldug

Soldug er en planteslægt, der er udbredt i alle verdensdele. Det er rosetdannende stauder med langstilkede blade og små blomster, der sidder yderst på særlige skud

Eksperterne ved IISE mener, at Drosera magnifica er den første nye planteart, som er blevet opdaget, efter en person publicerede billeder af den på de sociale medier.

Det store plantebæst findes kun på én eneste bjergtop i Brasilien og kan blive over 120 centimeter høj.

LÆS OGSÅ: Her er verdens mest ildelugtende blomst

3. En ny gren på stamtræet - Homo naledi

Til venstre: Homo naledi-kraniet som blev fundet i Rising Star-grotten i Sydafrika. Til højre: 'Skelettet' i midten er sat sammen af knoglerester fra flere individer. (Foto: John Hawks, Wits University)

»Der hersker ingen tvivl om, at dette fund hører under slægten Homo,« har zoolog Torfinn Ørmen ved Høgskolen i Oslo og Akerhus tidligere udtalt til forskning.no.

Med sin lille hjerne og korte krop fremstår Homo naledi som en ganske primitiv skabning. Men der er flere træk, der ligner vores.

Fossilfundet fra Sydafrika er en blanding af Homo australopithecus og andre Homo-arter, kombineret med flere træk, som ikke er kendt i nogen anden homo-art.