Teenage-tyrannosaurusser udkonkurrerede måske mindre arter
teenage t rex dinosaur udkonkurrere

Den drabelige Tyrannosaurus rex var ikke større end en huskat, når den blev udklækket. Her ses en mellemstor, yngre T. rex. (Foto: UNM)

26 februar 2021

Megaterapoder, kæmpe rovdinosaurer som Tyrannosaurus rex, har sandsynligvis spillet flere roller i deres respektive økosystemer gennem deres opvækst og udkonkurreret andre, mellemstørrelses-rovdyr.

Det er konklusionen i et nyt studie fra University of New Mexico (UNM) og University of Nebraska-Lincoln, skriver UNM i en pressemeddelelse.

»Dinosaurmiljøerne har været ligesom indkøbscentre på en lørdag eftermiddag  ̶  propfyldt med teenagere,« fortæller førsteforfatter på studiet, Kat Schroeder, ifølge pressemeddelelsen.

»De udgjorde en betydelige del af individerne i en given art og har haft et stort aftryk på de tilgængelige ressourcer i miljøet.«

Selvom de voksede sig til kolosser senere i livet, var dinosaurer som T. rex kun på størrelse med en huskat, når de blev udklækket.

I løbet af deres liv har disse ‘mini’-megaterapoder måttet ændre deres adfærdsmønstre og byttedyr, i takt med at de voksede sig større.

Forskerne inddrog data om dinosaurer fra hele verden, over 550 arter i alt, og kategoriserede dem efter størrelse, diæt, miljø og tidsalder.

»Vi ville afprøve ideen om, at dinosaurerne påtog sig forskellige arters roller, som de voksede op, og dermed begrænsede antallet af  arter, som kunne sameksistere i miljøet,« uddyber Kat Schroeder, som fortæller ifølge pressemeddelelsen, at der er et klart mønster.

»Der er en kløft  ̶  meget få rovdinosaurer mellem 100-1.000 kg findes i de miljøer, hvor der har været megaterapoder. Og der har de unge megaterapoder passet lige ind.«

Modsat rovdyrene i dag var der ikke særligt mange middelstore rovdinosaurer mellem 100 kg og 1 ton. Den rolle blev tilsyneladende udfyldt af de yngre megaterapoder. (Illustration: UNM)

Ifølge studiet forklarer det, hvorfor der sammenlignet med andre tider var relativt få arter af dinosaurer, selvom det varierede i løbet af de mange millioner år, dinosaurerne fandtes.

»Dinosaurerne havde overraskende lav diversitet. Selv hvis man tager forbehold for det ‘fossile bias’ (det, at ikke alle arter bliver til fossiler, red.), var der bare ikke særligt mange dinosaurarter,« fortæller professor Felisa Smith fra University of New Mexico

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Science.