T. rex' lillebitte fætter er fundet: Den udfylder et vigtigt evolutionært hul

Suskityrannus hazelae har været mellem 2,7 til 3,6 meter lang fra hale til hoved. (Tegning: Virginia Tech, Andrey Atuchin)

07 maj 2019

Palæontologer har fundet en hidtil ukendt slægtning til T. rex, der kan kaste lys over den berygtede dræber-dinos evolution.

Det nyeste skud på T. rex' stamtræ hedder Suskityrannus hazelae, og den er netop beskrevet i det videnskabelige tidsskrift Nature Ecology & Evolution, skriver Gizmodo.

Suskityrannus hazelae har været mellem 2,7 til 3,6 meter lang fra hale til hoved. Højdemæssigt har den målt mellem 0,6 til 0,9 meter fra fødderne til kroppen og har ikke vejet mere end 40 kilo. Dens kranie har været cirka 32 centimeter langt.

Til sammenligning har den kun lige været på størrelse med en fuldvoksens T. rex’s kranie.

LÆS OGSÅ: Dinoforskere har fundet Tyranosaurus Rex's onkel

Suskityrannus hazelae levede for 92 millioner år siden, hvilket var lige omkring skillelinjen fra tidlig- til sen kridttid og 27 millioner år før den T. rex, vi kender.

»Suskityrannus hjælper os med at indskrænke perioden, hvor tyrannosauroidea-dinosauerne (den underart, som T. rex tilhører, red.) voksede sig store og blev de største kødædere for sin tid - hvilket må være sket på et tidspunkt for omkring 92 millioner år siden,« siger en af forskerne bag, Sterling Nesbitt, ph.d. ved Virginia Tech, ifølge Gizmodo.

Sterling Nesbitt viser fosillet frem af den ene Suskityrannus hazelae, som han fandt i 1998, da han kun var 16 år. (Foto: Virgina Tech)

Sterling Nesbitt fortæller, at den nyopdagede dinosaur fylder et vigtigt evolutionært hul hos tyrannosauroidea-dinosauerne, hvorfra man kun kender meget få arter i perioden mellem tidlig- og sen kridttid, men at man skal passe på med, at kalde den for et »missing link«.