Studie: Milliarder af lynnedslag kan have kickstartet livet på Jorden
Fosfor Liv Oprindelse Lynnedslag

Ifølge et amerikansk studie kan fosfor, der er en af kilderne til liv på Jorden, være dannet gennem milliarder og atter milliarder lynnedslag. (Foto: Shutterstock).

17 marts 2021

Uden grundstoffet fosfor ville der ikke findes DNA- og RNA-molekyler.

Men hvordan opstod fosfor på Jorden?

Ifølge et nyt studie kan alt liv stamme fra milliarder og atter milliarder af lynnedslag, der over en periode på en milliard år var med til at udløse fosfor. Det skriver Live Science.

»I vores studie viser vi for første gang, at lynnedslag formentlig var en vigtig kilde til dannelsen af reaktiv fosfor på Jorden, da liv blev dannet for omkring 3,5 til 4,5 milliarder år siden,« siger Benjamin Hess, der er kanditatstuderende på Department of Earth and Planetary Sciences ved Yale University i USA, til Live Science.

Men hvordan bliver et lynnedslag til liv? Ifølge forskerne bag, sker dannelsen, når de organiske materialer, som atomerne i fosfor kan skabe, kombineres med andre bioorganiske elementer.

Ifølge Live Science er mineralet fosfat et godt eksempel. Fosfats ioner består af tre oxygen-atomer og et fosfor-atom. Fosfat er nødvendigt for dannelsen af DNA, RNA og ATP.

En anden teori går på, at Jorden fik fosfor fra meteorer, der bar på mineralet schreibersite, som består delvist af fosfor og er opløseligt i vand.

Ifølge Benjamin Hess kan schreibersite også dannes på Jorden: ved hjælp af et par trillioner lynnedslag.

I studiet har Hess og hans kollegaer set nærmere på en særlig type sten kaldet fulgurite, der er blevet ramt af lyn og i processen blevet op til 2.760 grader varm.

Forskerholdet fandt små kugler af schreibersite i stenen, hvilket ifølge forskerne peger på, at denne type mineral kan dannes på Jorden.

Du kan læse studiet her. Det er publiceret i tidsskriftet Nature Communications.