Studie: Vandrede langhalsede dinosaurer hundredvis af kilometer med sten i maven?
Dinosaur Sten Vandring

Begrebet 'stenhård mave' får en ny betydning.. (Illustration: Shutterstock).

Kilde:
15 april 2021

I Jura-tiden vandrede langhalsede dinosaurer over lange distancer i Nordamerika, påstår forskere et nyt studie.

Ifølge den kandidatstuderende Josh Malone fra Jackson School of Geosciences ved University of Texas, kan man spore den lange vandring via sten.

I maverne bragte dinosaurerne, ifølge Malone, lyserøde sten, der oprindeligt kommer fra et område i det sydlige Wisconsin, til Wyoming. Ruten svarer til omkring 1.500 kilometer.

Det skriver Live Science.

Mavestenene – der også er kendt som gastrolitter – blev slugt af dinosaurerne for at hjælpe på deres fordøjelse.

På en tur med sin far, der er medforfatter på studiet, fandt Josh Malone hundredvis af lyserøde gastrolitter, som han herefter analyserede.

Geologer har tidligere fundet sten som dem, Malone fandt, et par steder rundt omkring i Nordamerika, såsom Idaho, Montana, New Mexico og Wisconsin.

Malone undrede sig over, hvordan gastrolitter fra Wisconsin, der kunne dateres tilbage til for 1,8 milliarder år siden, endte i området i Wisconsin under Jura-tiden for mellem 155 til 148 millioner år siden i Wyoming.

Da der ikke er nogle floder, der kan have flyttet stenene, konkluderer Malone og hans far, at stenene højst sandsynligt er transporteret af dinosaurer.

Ifølge far og søn er der størst sandsynlighed for, at det var en af de langhalsede dinosaurer Barosaurus, Diplodocus eller Camarasaurus , der var ansvarlige for transporteringen, da de havde den rette størrelse til at stå bag, skriver Live Science.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Terra Nova.