Studie: Fortidens fugle har skræppet som gæs
17 oktober 2016

Et nyt studie af en 66 millioner år gammel fugl tyder på, at fortidens fugle har lydt, ligesom ænder og gæs gør det i dag.

Det skriver The New York Times.

Forskere har nemlig fundet den hidtil ældst kendte stemmeorgan (syrinx) fra en fugl.  Fugles stemmer dannes ikke i struben, men af syrinx, der er en struktur ved overgangen mellem luftrør og bronkier og sidder dybt inde i deres bryst, lige ved siden af hjertet.

Og det kan måske fortælle os, hvilke lyde man har kunnet høre fra fortidens fugle.

Det er palæontologen Julia Clarke fra the University of Texas at Austin og hendes kollegaer, der står bag det nye studie.

I studiet har forskerne undersøgt fossile rester fra den antarktiske vandfugl Vegavis iaai. I fuglens bryst fandt de den hidtil ældst kendte syrinx.

Det var en stor opdagelse, da Julia Clarke i 2013 fandt fuglens syrinx.

»Jeg var sådan: 'Ih, du milde'. Jeg kunne ikke tro det,« sagde hun ifølge The New York Times.

Efter opdagelsen sammenlignede hun den forhistoriske syrinx med 12 andre moderne fugle og forhistoriske fugle. Hun fandt ud af, at organet mindede mest om dem, man ser hos ænder og gæs.

Dermed tyder noget på, at fortidens fugle har skræppet og rappet, ligesom gæs og ænder gør det i dag.

Studet antyder desuden, at fugle udviklede organet relativt sent i deres evolutionære udvikling.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Nature.