Studie: Enæggede tvillinger er ikke så identiske, som vi tidligere har troet
tvillingestudier forskellige mutationer dna genetik studier

Enæggede tvillinger er én af de største gaver til videnskaben, fordi de kan bruges til at bestemme, hvornår noget er en konsekvens af enten arv eller miljø. Ny forskning kan måske punktere den opfattelse (Foto: Shutterstock)

08 januar 2021

Ny forskning af mutationer, der sker tidligt i fosterstadiet hos enæggede tvillinger, tyder på, at de måske er mere forskellige, end vi tidligere har antaget.

Som bekendt stammer enæggede tvillinger fra det samme æg, der splittes i to. Derfor mener man, de genetiske forskelle mellem tvillingerne er stort set fraværende.

Men forskning publiceret i Nature Genetics viser, at der i gennemsnit sker 5,2 mutationer i DNA'et hos tvillingerne. Hos 15 procent er det antal større, og det kan skabe forskelligheder i udseende eller sandsynligheden for at udvikle fysiske eller psykiske sygdomme.

Det skriver The Guardian.

Studiet er foretaget ved at genomsekventere 387 enæggede tvillingepar samt deres forældre, partnere og børn. De fandt gennemsnitligt 5,2 mutationer i hver enæggede tvilling, som blev sporet ved, at det optrådte i mange af den enkelte tvillings celler og også i tvillingens afkoms celler.

Fundet kan have vidtrækkende konsekvenser for forskning i arv og miljø, da man ofte har anskuet forskelligheder, der opstår mellem enæggede tvillinger, som rent miljø.

Derfor har enæggede tvillinger været ivrigt brugt af forskere til at konkludere, hvorfor man udvikler bestemte sygdomme, personlighedstræk og meget andet.

Nancy Segal, en psykolog, der studerer tvillinger ved California State University Fullerton siger til The Guardian, at forskningen er »heroisk og virkelig vigtig«. Hun har ikke været involveret i studiet.

»Det vil tvinge forskere til at genoverveje vores ideer om, hvordan genetik og miljø påvirker os. Tvillinger ligner hinanden meget, men de er ikke en perfekt spejlning.«