Studie: Mars har engang haft en zone oplagt til liv
Kilde:
28 september 2018

Mars har engang haft de helt rette forhold til, at mikrober har kunnet leve under overfladen.

Det viser et nyt studie, der, baseret på fysiske og kemiske udregninger, tegner et billede af planeten, som den så ud for cirka fire milliarder år siden.

Dengang har en kilometerdyb zone, der er gået hele vejen rundt om planeten, indeholdt nok opløst brint til, at liv har kunne opstå og ikke mindst opretholde sig selv i flere hundrede millioner år.

Faktisk har Mars-zonen haft en biosfære svarende til steder på Jorden, hvor mikroorganismer i dag lever i stort antal i undergrunden.

Disse særlige mikroorganismer i undergrunden, de såkaldte SliMEs (forkortelse af 'subsurface lithotrophic microbial ecosystems', red.), får ikke deres energi fra sollys, men er i stedet i stand til at tage elektroner fra molekylerne i deres miljø, og derfor kan de leve i mere ekstreme miljøer.

Måske også på Mars.

Forskerne bag studiet understreger, at resultaterne ikke viser, at der med sikkerhed har været liv på Mars, men de er vigtig dokumentation for, at livet, hvis det har eksisteret på planeten, har kunnet opretholde sig selv.

Desuden håber forskerne, at fremtidige missioner til Mars vil have fokus på at lede efter tegn på liv i den engang beboelige zone.

Studiet er publiceret i  Earth and Planetary Science Letters.