Stor afsløring onsdag: »Hvis det er et billede af et sort hul, så er det en Nobelpris«
»Det er meget, meget stort,« og »det vil have kæmpe betydning for at bekræfte Einsteins teori,« siger spændte forskere om udsigten til endelig at se et sort hul.

Måske finder vi endelig ud af, hvordan sorte huller ser ud. Illustrationen her er en kunstners bud. (Illustration: Shutterstock.)

Onsdag 10. april bliver noget banebrydende angiveligt afsløret kl. 15 dansk tid. Det er European Southern Observatory, ESO, der holder et stort anlagt pressemøde i Bruxelles om noget, vi endnu ikke kan sige med sikkerhed.

Men opdagelsen er foretaget af projektet Event Horizon Telescope, EHT, der i årevis har forsøgt at fange et billede af et sort hul. Og det sætter jo tankerne i gang.

»Hvis det virkelig er et billede af et sort hul, så er det en Nobelpris. Det er meget, meget stort,« siger Jonatan Selsing, der er postdoc ved The Cosmic Dawn Center (DAWN), et grundforskningscenter på Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet og DTU Space ved Danmarks Tekniske Universitet.

LÆS OGSÅ: Se med LIVE kl. 15.00: Får vi endelig et billede af et sort hul?

LÆS OGSÅ: Vilde rygter: Får vi endelig mulighed for at se et sort hul?

Meget vanskeligt at tage billeder af sorte huller

EHT er et internationalt projekt, der startede sine første iagttagelser tilbage i 2006. Ved hjælp af et netværk af teleskoper i blandt andet Chile, Grønland, Spanien og Frankrig har forskere forsøgt at fange et billede af den såkaldte ‘begivenhedshorisont', der findes rundt om sorte huller.

»Tyngdekraften i et sort hul er ifølge Einsteins relativitetsteori så stærk, at selv ikke lys kan undslippe. Derfor vil man ikke kunne se selve hullet, men ved en tilpas afstand vil lyset være hurtigt nok til at undslippe, og det er denne grænse, man kalder begivenhedshorisonten. Den vil man i teorien kunne se,« siger Jonatan Selsing.

Thomas Greve, der er seniorforsker i astrofysik ved DAWN på DTU tilføjer:

»Hvis der er glødende gas omkring begivenhedshorisonten, så vil lyset blive bøjet af tyngdefeltet fra det sorte hul og danne en form for silhuet eller skygge omkring det.«

Der er dog flere udfordringer. De sorte huller befinder sig nemlig meget langt væk, og det vil kræve et teleskop på størrelse med hele Jorden, hvis vi skal se langt nok. Og det er her, netværket af teleskoper kommer ind i billedet.

»Tilsammen kan netværket af teleskoper faktisk dække stort set det samme område som et gigantisk teleskop. De indfanger data, mens Jorden drejer, og kommer på den måde til at virke som et stort teleskop. Ved hjælp af meget præcise atomure og computerkraft kan man så sammenstykke deres data til ét stort billede,« siger Thomas Greve.