Største bang siden Big Bang: Astronomer hørte sammenstødet mellem to sorte huller
sort hul kollision lyd bump tyngdebølger

Da universet var halvt så gammelt som det er nu, kolliderede to sorte huller og blev til ét, hvilket forskere nu, syv milliarder år senere, kan lægge øre til. (Foto: Shutterstock)

07 september 2020

For syv milliarder år siden stødte to sorte huller sammen i en begivenhed, der var så voldsom, at det sendte tyngdebølger ud, som rejste halvvejs gennem det kendte univers.

For ét år siden nåede tyngdebølgerne Jorden og blev målt af videnskabsfolk i USA og Italien, som udgav deres forskningsresultater i sidste uge (hvilket Videnskab.dk naturligvis skrev om).

Ikke nok med at forskerne kunne måle det, de kunne faktisk også høre det, skriver The Guardian.

Til trods for tyngdebølgernes voldsomme tilblivelse lyder det som en antiklimatisk affære at lægge øre til.

»Det lyder bare som et lille ‘bump’,« fortæller matematikeren Alan Weinstein, som er en af forskerne bag målingen, om lyden, der varede en tiendedel af et sekund, ifølge The Guardian.

»Det lyder ikke af særligt meget på en højttaler.«

Tyngdebølger er bittesmå rystelser i tid og rum, som opfanges af specialbyggede observatorier, der ‘oversætter’ det til lyd.

Selvom det var undervældende at lægge øre til, var det faktisk det største udslag af tyngdebølger, man har målt siden 2016, hvor deres eksistens blev bevist for første gang.

»Det er det største ‘bang’ siden big bang, som menneskeheden har observeret,« fortæller Alan Weinstein, ifølge The Guardian.

Sammensmeltningen af de to sorte huller er også bemærkelsesværdigt, i den forstand at vi nu kender til en helt ny vægtklasse af sorte huller.

Hidtil antog man, at sorte huller enten var meget små, relativt fortalt, eller ‘supermassive’, men nu har man altså opdaget en størrelse midt i mellem, hvilket du kan læse mere om i vores artikel ‘Ny rekordmåling af tyngdebølger’.