Stem på din favorit: Fotos af hud, væv, celler, knolde og pindsvin
Hvilket billede fortjener at vinde fotokonkurrencen af Danmarks Grundforskningsfond 2019?

Kræftceller, der ligner rosenstilke med torne, rodknolde, som sender tankerne mod et eventyrligt rum-univers og blottede bisser fra et pindsvin.

Fotokonkurrencen, der blev startet af Danmarks Grundforskningsfond (DG) i 2018, har igen i år budt på meget diverse billeder fra forskernes hverdag.

De 10 billeder, som ses i galleriet øverst i artiklen, er valgt af en jury, udpeget af DG, ud af 100 indsendte fotos, der hver især fortæller en unik historie om videnskabelige processer og resultater.

Og som et nyt tiltag har vi på Videnskab.dk besluttet, at I, kære læsere, kan få lov at stemme på jeres favoritbillede i perioden mellem den 12. og 21. marts.

Vi offentliggør vinder-fotoet i slutningen af marts, og der vil være en lille præmie til forskeren bag billedet.

Vi trækker lod om vores populære Spørg Videnskaben-bog 'Hvorfor lugter mine egne prutter bedst?' blandt alle, der stemmer.

OBS: Afstemningen er nu lukket, og vinderen afsløres i slutningen af marts.

Få mere info om forskningen bag de fede fotos her

Vil du vide, hvordan tandsundheden er hos danske pindsvin? Eller hvordan man via en særlig lysteknik, kan give celler og bakterier farver? Så kan du læse meget mere om forskningen bag billederne i konkurrencen herunder:

Se de smukke billeder fra sidste års konkurrence i artiklen Psykedelisk blad og fibermåne: Her er danske grundforskeres bedste billeder.

Sådan foregår fotokonkurrencen

Danmarks Grundforskningsfond startede sidste år, 2018, en fotokonkurrence, hvor billeder fra grundforskernes dagligdag blev indsendt og vurderet af en jury.

Igen i år arbejder Videnskab.dk sammen med Danmarks Grundforskningsfond om at formidle forskernes billeder, men denne gang får I, kære læsere, også mulighed for at stemme på jeres favorit blandt de ti udvalgte fotos.

Det foregår her på Videnskab.dk i perioden 12. til 21. marts 2019.

Om konkurrencen skriver Danmarks Grundforskningsfond:

»Danmarks Grundforskningsfond har iværksat fotokonkurrencen, fordi fonden ønsker at udbrede, hvordan videnskabelige fremskridt hver dag skaber ny viden og udvikler verden omkring os. Dette kan gøres ved at fortælle historierne om forskernes videnskabelige fremskridt og opdagelser ved hjælp af et foto som en visuel indgangsvinkel. Via fascination og æstetik har billeder evnen til at åbne forskningens verden på indbydende og overraskende vis.«

Fonden har desuden nedsat en jury bestående af:

• Christine Buhl Andersen, Direktør, Ny Carlsberg Glyptoteket
  • Louise Wolthers, Forskningsansvarlig/kurator, Hasselbladstiftelsen
  • Minik Rosing, Professor Statens Naturhistoriske Museum, medlem af Danmarks Grundforskningsfonds bestyrelse og Louisianas bestyrelse

De skal udenom Videnskab.dk's læserkonkurrence vurdere omkring 100 fotos, der i alt er indsendt til konkurrencen, og vil offentliggøre resultatet senere i marts.

Dommerpanelet vurderer billederne efter følgende kriterier:

• I hvilken grad vækker fotografiet følelser hos publikum
  • I hvilken grad fungerer fotografiet som visuel indgang til historien bag et specifikt forskningsresultat
  • Fotografiets æstetiske kvalitet