Spor fra to hidtil ukendte menneskearter fundet i moderne menneskers DNA
DNA ukendte menneskearter

Neandertaleren er en fortidens uddøde menneskearter, der i dag stadig kan spores i vores DNA. Men nu er to ukendte arter dukket op. (Foto: Shutterstock)

17 juli 2019

Da moderne mennesker, Homo sapiens, i fortiden begyndte at udvandre fra Afrika, stødte de på mange steder, som allerede var befolkede af andre menneskearter.

Og ud fra vores DNA kan vi se, at vores forhold til disse fortidsmennesker udviklede sig til lidt mere end bare et overfladisk venskab.

For eksempel har forskere fundet frem til, at vi er blevet krydset med neandertalere for cirka 50.000-55.000 år siden, da vi deler omtrent 2 procent DNA med dem.

Men nu tyder ny forskning fra Adelaide University i Australien på, at vores forfædre har mænget sig med flere forskellige menneskearter end hidtil antaget, da der er dukket spor op fra ukendte arter, som vi ikke kender til, i vores DNA.

Det skriver Science Alert.

Ved at analysere uregelmæssige spor, som vores forfædre har efterladt i vores DNA, har forskere været i stand til at spore, hvornår vores DNA er blevet krydset med andre menneskelignende arters.

Den ene hidtil ukendte menneskeart, som kaldes for EH1, deler DNA med store dele af Østasiens befolkning samt indfødte i Australien og de omkringliggende øer.

Det har fået forskerne til at konkludere, at det moderne menneske mødte EH1 omkring det nordlige Indien, hvor denne gruppe af mennesker alle er vandret igennem.