Spektakulært fund: 520 millioner år gammelt 'havmonster' havde 18 tentakler
Spektakulært fund_fossil_Kina

Det nye fund 'Daihua sanqiong'. (Foto: Yang Zhao)

Kilde:
25 marts 2019

Et nyfundet fossil af et gammelt havdyr med 18 tentakler omkring munden kan have været med til at løse et moderne mysterium om oprindelsen af et geleagtigt ‘havmonster’.

Det tidligere sagnsomspunde havmonster, som forskere har døbt ‘Daihua sanqiong’, levede for 518 millioner år siden i Kina og deler flere anatomiske træk med den moderne ribbegople (Ctenophora) - et vandmandslignende dyr, der bruger såkaldte ribber fyldt med masser af hårlignende cilia - fimrehår - til at svømme i oceanerne.

Det skriver Live Science.

I denne video kan du lære mere om ribbegoplen (på engelsk: Comb jelly). (Video: National Geographic)

Den førende forsker på projektet, Jakob Vinther, palæontolog ved Bristol Univeritet i Storbritannien, fortæller ifølge Live Science, at det nye fund kan være med til at sige meget om den historiske udvikling hos ribbegopler.

»For at gøre en lang historie kort kunne vi rekonstruere hele den tidlige tidslinje af ribbegoplen ved at lave anatomiske sammenligninger. Det er en stor ting, fordi nogle forskere hævder, at de var blandt de første dyr, der udviklede sig på Jorden, baseret på analyser af familietræer og genetisk modellering af moderne ribbegopler. Men nu har dette internationale hold muligvis påvist, at ribbegopler har en lang linje, der går forud for dem,« fortæller Jakob Vinther til Live Science.