Spækhuggere nyder også gavn af at have en bedstemor, viser nyt studie
spøkhuggere bedstemor

Spækhuggeren findes i alle verdenshave, både i det åbne hav og langs kysterne. I vores nabohavområder forekommer den hyppigt i den nordlige Nordsø og Skagerrak. Flokke og enkeltindivider har jævnligt været på visit i de indre danske farvande, nogle gange endda helt ind i Østersøen ved Bornholm. (Foto: Shutterstock)

13 december 2019

Vi mennesker kender alt til fordelene ved at have bedsteforældre boende tæt på.

Det betyder nemlig, at de kan assistere med børnepasning, hjælpe, når det brænder på, og ikke mindst øse ud af deres visdom om alskens facetter i livet.

Nu tyder et nyt studie på, at dette fænomen, som forskere i evolutionær biologi har døbt ’bedstemor-effekten’, ikke kun begrænser sig til mennesker.

Ifølge The New York Times oplever unge spækhuggere nemlig også fordele ved at have deres bedstemødre omkring sig.

Studiet, der er blevet publiceret i Proceedings of the National Academy of Sciences, har fundet, at tilstedeværelsen af en gammel og vis spækhugger øgede de unge spækhuggeres chancer for at overleve, særligt når maden var knap.