Smileykrateret på Mars er blevet gladere
Smiley krater Mars gladere smil klima Solen

Solskin spiller en væsentlig rolle for, hvorfor krateret med tiden er blevet gladere. Billedet til venstre er fra 2011, mens billedet til højre er fra 2020. (Billeder: NASA/JPL/University of Arizona)

26 januar 2021

Måske det mest velkendte krater, der findes - i hvert fald det venligste: Galle-krateret på Mars, bedre kendt som ‘the Happy Face Crater’, ser ud til at være blevet gladere med årene.

Det skriver Universe Today.

De drastiske ændringer skyldes et fænomen, der hedder termisk erosion.

Galle-krateret er opkaldt efter den tyske astronom Johann Gottfried Galle (1812-1910). Her ses krateret i 1999. (Foto: NASA)

Mars er udover Jorden den eneste planet med et dynamisk klima, og hver vinter dannes et metertykt lag af tøris (frossen kuldioxid) ved polerne, hvilket skaber de flotte kontrasterende farver i billedet.

Om foråret smelter varmen fra Solen tørisen, som går direkte fra fast form til at fordampe, uden først at blive flydende (en type faseovergang, der hedder sublimation).

Det eroderer overfladen, skriver Universe Today.

Gennem årene fører dette til tydelige ændringer, og som det kan ses på billederne er ‘smilet’ blevet lidt bredere, ‘næsen’ lidt rødere og rundere, og ‘øjnene’ større.

Begge billeder blev taget med HiRISE-kameraet (High Resolution Imaging Science Experiment) ombord på Mars Reconnaissance Orbiter-rumsonden.

Sonden har siden sin ankomst ved den røde planet i 2006 fotograferet Mars’ overflade og dokumenteret, hvordan den ændrer sig med tiden.

Missionens formål er blandt andet at dokumentere, hvordan isen på Mars, der findes som både frossent vand og frossen kuldioxid, udvikler sig - og dermed på længere sigt at forstå planetens klima.

Flere billeder fra fænomenale billeder taget med HiRISE-kameraet kan se på University of Arizona’s hjemmeside.