Smeltende gletsjer var skyld i en af verdens største tsunamier
07 september 2018

»Forestil dig, at du slipper en bowlingkugle i et badekar fyldt med vand.«

Sådan beskrives en af verdens største klimaskabte tsunamier, der fandt sted i en fjord i det sydøstlige Alaska for 3 år siden ifølge the Washington Post.

Det er geoforsker, adjunkt ved University of Washington i USA og en af forskerne bag et nyt internationalt studie, der har dokumenteret hændelsen, Dan Shugar, der står bag citatet.

Han har sammen med 32 andre forskere set nærmere på den ekstreme tsunami, hvis omfang og baggrund, man ikke hidtil har haft et klart begreb om.

Men det har forskerne nu, og det er den fjerdestørste tsunami, man nogensinde har kunnet måle effekten af, skriver forskerne.

Da hændelsen fandt sted i oktober 2015, faldt 180 millioner ton klippesten ned i fjorden, hvilken fik vandet til at bølge mere end 182 meter op på kystlinjen.

Endnu mere opsigtsvækkende og bekymrende er det, at tsunamien er fremprovokeret af en smeltende gletsjer, skriver forskerne i studiet, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Derfor må vi også forvente flere tsunamier af denne art i fremtiden, fortæller Dan Shugar til the Washington Post. Han tilføjer, at en lignende hændelse skete i Grønland i 2017, hvor 4 døde.

Geoforsker og professor i geologi ved Williams College i Massachusetts Ronadh Cox, der ikke har været med i studiet, roser studiet og giver samme diagnose til the Washington Post:

»Deres (forskerne bag, red.) forudsigelse af smeltende gletsjeres betydning for flere farlige naturkatastrofer er overbevisende og uhyggelig. For mig at se er det et skelsættende studie,« fortæller hun.