Skorpionen var måske verdens første landdyr
skorpion første landdyr trække vejret

Den cirka 2,5 cm lille skorpion levede i følge eksperterne for 437 milioner år siden. Nye undersøgelser viser, at skorpionenes vejtrækningsorganer var forbundet med dens cirkulationssystem, hvilket gjorde den i stand til at overleve på landjorden, mener amerikanske forskere. (Foto: Scientific Reports)

21 januar 2020

Fisk har gæller, og landdyr overlever som bekendt ved at trække luft ned i lungerne.

Men hvilket dyr var egentlig det første til at kravle ud af havets dyb og leve af ilt fra luften?

Skorpionen, lyder svaret fra amerikanske fossilforskere. Det skriver the Guardian.

Skorpionen har længe været kendt som et af de første dyr, der kunne overleve på landjorden. Men et nyt fossil skubber dateringen af verdens første vejrtrækkende landdyr tilbage med op til tre millioner år, mener holdet af amerikanske forskere ifølge The Guardian.

Fortidsskorpionen er omkring 2,5 cm lang og kravlede angiveligt rundt på den amerikanske landjord for cirka 437 millioner år siden.

Fossilet afslører en skabning, som i høj grad ligner en nutidig skorpion med sine to store klør og en hale med pig. Det særlige ved fortidsdyret er, at dens vejtrækningsorgan er forbundet til dens cirkulationssystem.

»Denne skorpions vejrtrækningsstrukturer indikerer, at den kunne leve på landjorden. Det er det tidligste bevis på, et dyr har kunnet det,« fortæller Andrew J. Wendruff, adjungeret professor i palæontologi ved Otterbein University og medforfatter til forskningen, som er udgivet i tidsskriftet Scientific Reports.

Men selvom fossilet er utroligt velbevaret, bør man være forsigtig med at drage konklusioner, mener palæontologen Jason Dunlop, kurator ved Naturhistorisk Museum i Berlin.

Han har ikke været involveret i undersøgelserne og siger til The Guardian, at så længe man ikke kan se, om skorpionen havde lunger eller gæller, er det svært at kåre dyret til verdens første landdyr.

al