Ser din hjerne også rumskibet fra Star Trek på dette nye galakse-billede?
Kilde:
23 november 2018

'Forestiller det her Enterprise, fartøjet fra den amerikanske science fiction-serie Star Trek?', spørger de på Space.com.

Svaret er nej, men det ligner da.

Abell 1033 galakse sort hul Star Trek Enterprise

Abell 1033 ligger 1,6 milliarder lysår fra Jorden. (Foto: X-ray: NASA/CXC/Leiden Univ./F. de Gasperin et al; Optical: SDSS; Radio: LOFAR/ASTRON, NCRA/TIFR/GMRT)

I stedet er der tale om et nyt billede af galakseklyngen Abell 1033, der afslører vidtspændende radioemissioner - og så fænomenet 'pareidolia', hvor hjernen skaber familiære motiver i tilfældig data.

Videnskab.dk har tidligere beskrevet fænomenet, når mennesker ser en kvinde i et billede af Mars' stenede overflade

Billedet er sammensat af observationer foretaget med både hvidt lys, X-ray og radiobølger. De sidste to giver henholdsvis de lilla og blå farver og afslører en smule af, hvad der foregår i den kosmiske proces:

Abell 1033 består af to galakseklynger, der er ved at forene sig i en energiudladning, der er svær at forestille sig.

Samtidig med kollisionen foregår en anden kosmisk proces. Stråler af højhastighedspartikler hvirvler ind i et supermassivt sort hul, der er lokaliseret i en galakse i en af klyngerne.

»Disse stråler afsløres af radioemissioner i venstre og højre side af billedet. Emissionerne bliver produceret af elektroner, der hvirvler rundt om magnetiske feltlinjer i en proces, der kaldes 'synchroton emission',«  skriver medlemmer af Chandra-missionen i den offentliggjorte beskrivelse af billedet

Radioemissionerne i Abell 1033 spænder sandsynligvis over 500.000 lysår.