Se videoen: Endelig kender vi grunden til denne kanins gakkede gangart

Det samme gen, der foresager den gakkede gangart hos kaninen, øger også risikoen for blindhed. (Video: ScienceAlertVideos)

26 marts 2021

Indimellem sker det, at avlen med vores husdyr får nogle lidt mærkværdige konsekvenser. Sauteur d’Alfort-kaninen hopper ikke som sine artsfæller omkring. Den går i stedet udelukkende på sine forpoter som en anden akrobat.

Nu har forskere endelig et bud på, hvad der afholder den underlige kanin fra at hoppe. Det skriver ScienceAlert.

Forskerne fra University College London blandede en enkelt sauteur-han med en New Zealand white-hun. Deres afkom blev så – lettere incestiøst – parret med hinanden, hvilket resulterede i 52 kaniner. 23 procent bar det mutant-gen, som fandtes i deres akrobatiske far.

Kaninungernes genomer blev så sekvenseret, og der var, som forskerne havde forventet, kun et enkelt gen, der afveg fra resten – RORB-genet.

RORB's opgave består i at give instruktioner til pattedyrs celler, så de kan producere et bestemt type protein. Typisk produceres de i nervesystemet.

Mutationen i RORB-genet betød et fald i produktionen af RORB-proteinet langs med rygraden. Havde dyret et sæt mutationer, ville produktionen være sat helt i stå – og kaninen hoppede ikke.

Det fik forskerne til at konkludere, at RORB-genet må være det, der får kaninerne til at hoppe.

Måske kan det give svaret på, hvorfor nogle dyr i det hele taget hopper. En tilsvarende genmutation er fundet i mus, der som sauteur-kaninen også mister evnen til at hoppe.

Studiet er udgivet i PLOS Genetics.