Sære penisknogler er måske udviklet til at skovle andre hanners sæd ud af hunnen
penisknogle mennesker grævling dyr

Mærkelig penis: 3D-billede af honninggrævlingens (Mellivora capensis) penisknogle. Hannens penisknogle har en form næsten som en is-ske. Forskerne tror, det blandt andet kan gøre det muligt at 'skovle' konkurrenternes sæd ud af hunnen. (Illustration: Brassey et al., Proceedings of the Royal Society B, 2020)

16 oktober 2020

Penisknoglen (baculum) er en knogle, der hos nogle pattedyr afstiver penis i forbindelse med parring.

Penisknoglen er samtidig et af de elementer i pattedyrs biologi, som forskerne kender allermindst til. Det skriver ScienceAlert.

Hvad skal hunden, odderen, sælen og grævlingen bruge den til? Og hvordan kan det være, den ikke findes hos mænd?

Nu har forskere fra Manchester University 3D-skannet 82 penisknogler fra et væld af forskellige pattedyr.

»Grunden til, at naturhistorikere er så fascinerede af baculaen er, fordi de kommer i et væld af mærkværdiger former; sære riller og buer, underlige krumninger og med bizarre hoveder,« sagde hovedforfatter og biolog, Charlotte Brassey, fra Manchester Metropolitan University i forbindelse med et ældre studie til Sciencealert.

Forskergruppen fandt frem til, at nogle af de mærkeligste penisknogler måske kan være med til at forlænge sex, give hunnen ægløsning eller decideret skovle sæd ud fra hunnens andre bejlere, skriver ScienceAlert.

»Vores studie bruger særligt en ny metode igennem 3D-billeder til at forstå penisknoglens evolution. Tidligere har fokus i højere grad været på penisknoglens basismål, længde og bredde og har ignoreret alle de vigtige informationer om form.«

penisknogle mennesker hvorfor har mennesker ikke en penisknogle

Jo mærkeligere en penisknogle, jo større sandsynlighed for monogami, fandt forskerne frem til. Dyr, såsom hunde og sæler, der lever i flokke, havde ofte en aflang, simpel penisknogle. (Illustration: Brassey et al., Proceedings of the Royal Society B, 2020)

Noget særligt interessant ved studiet er, at de mest særegne penisknogler findes hos socialt monogame, kødædende dyr. Forskerne regnede ellers med, at penisknoglernes primære formål er at udkonkurrere hunnens øvrige seksuelle partnere.

Men, påpeger forskerne i studiet, der er forskel på social monogami og genetisk monogami. Med andre ord kan penisknoglen være en direkte konsekvens af utroskab hos ellers trofaste dyr.

Der er lang vej igen, inden forskerne til fulde forstår penisknoglen - og hvorfor mennesker ikke har den.

En vigtig brik i puslespillet mangler nemlig:

Hunnernes kønsorganer har historisk været overset af forskningen. Dermed er det ikke muligt at forstå penisknoglens funktion til fulde, før man ved, hvordan den passer ind i det miljø, den er udviklet til, skriver ScienceAlert.

Studiet af penisknoglerne er udgivet i tidsskriftet Proceedings of the Royal Society B.