Sådan vander du haven mest effektivt
Følg videnskabens råd, så du ikke spilder vandet.
tørke varme planter haven vande spalteåbning fotosyntese sygdomssporer kemiske reaktioner næringsstoffer stoma fotorespiration kuldioxid udtørring kompost træflis græsplæne

Vand, men ikke for meget og ikke i fuld sollys. (Foto: Shutterstock)

Det er varmt, og solen skinner. Det perfekte sted at slappe af og hvile sig er naturligvis udenfor i haven.

Men selv om det varme vejr er dejligt, kan ekstreme betingelser og rekordhøje temperaturer forårsage ravage blandt havens planter.

Der er ingen tvivl om, at planterne har brug for vand, når det er varmt. Men det kan være svært at bedømme, hvornår det er bedst at vande.

Hvis du vander om aftenen, har vandet tid til at trænge ned gennem jorden, og planten får tid til at suge vandet op.

Men det øger risikoen for, at sygdomssporer kan trænge ind i blade, der er fugtige natten over.

Morgenvanding betyder, at bladene tørrer hurtigere, men det er på bekostning af vandets mulighed for at gennemtrænge jorden og plantens mulighed for at optage vandet, før dagen igen bliver rigtig varm.

Så hvad er bedst?

Vand, vand og atter vand

Alt levende har brug for vand, så kemiske reaktioner kan levere energi til vækst. Planter har desuden brug for vand til at transportere næringsstoffer fra rødderne ud til bladene og de voksende celler.

Vandet bliver trukket op for at erstatte vand tabt gennem bladenes spalteåbninger (også kaldet stoma - de små åbninger i overhuden på grønne plantedele).

Spalteåbningerne sørger for, at planten kan optage den nødvendige kuldioxid til fotosyntesen; de lukker ilt ud af bladet - og kuldioxid ind i bladet.

På solrige dage, hvor der er meget lys, kan planten sætte en stor mængde kuldioxid og vand sammen, så det bliver til druesukker og ilt.

Fordampningen fra spalteåbningerne køler også planten ned, når det er meget varmt.

Hvis fordampningen bliver for stor, og planten risikerer udtørring, kan den lukke spalteåbningerne. Derved går fotosyntesen i stå, men planten kan overleve, indtil der bliver mere vand til rådighed gennem den såkaldte fotorespiration; en proces, der udleder kuldioxid.

Gode tips og råd
  • Vand grundigt og helst om aftenen.
  • Vand ikke i fuld sol.
  • Vand ikke for meget. Hvis planten ikke er vissen, får den sandsynligvis vand nok.
  • Gå ikke mere end allerhøjst nødvendigt på græsset.

Overlever som frø

Planter, der vokser i ørkenen, ånder kun om natten. I dagtimerne frigiver ørkenplanterne kuldioxid uden at åbne spalteåbningerne.

Men det er der ikke mange planter i vores haver, der er indrettet til at kunne.

I takt med at manglen på vand stiger, begynder planterne at visne og cellerne at falde sammen.

I første omgang kommer planterne sig hurtigt, når de igen får vand. Men yderligere udtørring kan forårsage permanent visnen, hvilket kan få dele af planten til at dø - i værste fald svinder hele planten hen.

Visse planter overlever tørkeperioder ved at dø hen under jordoverfladen. Det kan ske for blomsterløg som klokkehyacint, påskelilje, tulipaner og vintergækker.

Andre planter taber måske bladene og overlever kun som frø.

Planter haven tørke hvornår skal man vande aften

Planter i potter skal vandes omhyggeligt. Vand jorden, og vand om aftenen. (Foto: Shutterstock)

Undgå fuld sol

Der er udbredt enighed om, at vi ikke bør vande i fuld sol.

Ideen om, at det kan svide planterne, blev modbevist for cirka ti år siden, men der er ikke tvivl om, at det ikke er en effektiv metode at vande i fuld sol; alt for meget vand når nemlig at fordampe, før det når ned i jorden.

Det er nok bedst at vande tidligt om aftenen, så længe vejret er som nu - varmt med en let brise.

Det giver planten tid til at tørre ud, og samtidigt får rødderne en chance for at optage vand i løbet af natten.

Hvis du kun kan vande om morgenen, så gør det meget tidligt - før Solen begynder at skinne.

Vand igennem

Det er afgørende, at du sikrer dig, at alle jordlagene ved planterødderne er våde, når du vander.

Hvis du vander regelmæssigt, men kun vander en lille smule, bliver plantens rødder ikke dybe, men lægger sig tæt på overfladen.

Det gør planten mindre tolerant over for tørke eller udtørring.

Derfor er det bedst at vande af og til og grundigt.

Sørg desuden for, at jorden ikke når at tørre helt ud, for det gør det svært at fugte den senere.

Du kan vælge at vande jorden i stedet for selve planten, men du bør sikre dig, at jordoverfladen ikke danner en hård skorpe.

En lille smule jorddækning (kompost eller træflis) holder på fugtigheden og beskytter jorden. Husk at holde godt øje med snegle.

Ikke for meget vand

Planterne kan godt få for meget vand. Selvom jordoverfladen er tør, er det ikke nødvendigvis tilfældet for jorden 15 til 20 centimeter længere nede.

De fleste planterødder strækker sig langt ned i jorden, så planten kan sagtens optage vand, som vi ikke kan se.

En god tommelfingerregel er, at hvis planten ikke er vissen, har den adgang til vand.

Visse haveplanter visner i fuld sol for at spare på vandet, men liver så op senere på dagen, i takt med at det bliver køligere (midlertidig visning).

Lupinerne hjemme i min have gør det dagligt for tiden, men de har dybe rødder, og de står flot i løbet af aftenen.

Planter i potter skal vandes omhyggeligt. Vand jorden, og vand om aftenen.

Som altid skal du huske at vande grundigt - og så ikke, før du igen kan se, at der er behov for vand.

Drivhustomater skal vandes dagligt for tiden, og hvis du har sået gulerødder, skal du sørge for, at jorden er fugtig - ellers risikerer du, at gulerødderne splitter.

Græsset må (helst) ikke betrædes

De fleste græsplæner ser ikke alt for kønne ud, men det skal du ikke bekymre dig så meget om.

Græs dør ganske vist hen, når det er meget tørt, men kommer sig heldigvis hurtigt igen, når regnskyerne atter melder sig.

Det er dog godt lige at undlade at gå mere end nødvendigt er på det tørre, gule græs.

En kombination af tørke, slid og færdsel er ganske enkelt for stor en belastning for græsplænen.

Konklusionen må derfor være, at planterne ligner os mennesker; de kan også godt lide lidt skygge og en god drink i ny og næ.

Alastair Culham modtager støtte fra BBSRC, NERC, Royal Horticultural Society, The Cyclamen Society. Han er medlem af Royal Horticultural Society Science Committee og medforfatter af 'Gardening in a changing climate'. Denne artikel er orindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.