Sådan ser du gigant-asteroide, der passerer Jorden i dag
I dag passerer en stor asteroide tæt forbi Jorden - i sikker afstand - og selv med et lille teleskop kan den ses på nattehimmelen de næste par dage.
asteroide florence NASA Jorden

Elementerne i dette billede er leveret af NASA og sammensat til, hvordan man forestiller sig, det ser ud fra rummet, når en asteroide har retning mod - og forbi - Jorden. (Foto: Shutterstock)

Asteroiden, der har fået navnet Florence, vil passere os i en afstand på 7 millioner kilometer, hvilket svarer til 18 gange så langt væk fra Jorden som Månen.  Florence er en af de største nær-jords-asteroider, som man kalder de asteroider, der kommer inden for en vis afstand af Jorden, som vi kender til.

Spitzerteleskopet, der er et amerikansk, infrarødt teleskop, opsendt i 2003, og som kredser i en bane om Solen, har undersøgt asteroiden, og man mener, at den er omkring 4,4 kilometer i diameter.

Der findes mange asteroider, der er passeret tættere forbi Jorden, men Florences store størrelse gør den rigtig interessant.

Det er faktisk den største asteroide, der er passeret så tæt forbi Jorden, siden NASA begyndte det program, der holder øje med nær-jords-asteroider, i 1998.

Du kan få Florence at se

asteroide Florence NASA nærjord Jorden

Den 'tætte' passage mellem asteroiden og Jorden gør, at forskerne har mulighed for at studere asteroiden nærmere med radioteleskoper. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Florence vil være synlig med små teleskoper på den danske nattehimmel i flere nætter omkring 1. september:Den bevæger sig gennem stjernebillederne Sydlige Fisk, Stenbukken, Vandmanden og Delfinen.

Hvis du ikke har eget teleskop eller adgang til et, kan du opleve Florence via det italienske Virtual Telescope Project eller se med i en livestreaming fra Bareket Observatory i Israel fra kl 21 og cirka 3 timer frem.

Florence skal ses i år

Florence blev opdaget i 1981 og er opkaldt efter Florence Nightingale, der var sygeplejerske under Krimkrigen (1853-56) mellem Rusland på den ene side og Storbritannien, Frankrig og Osmannerriget på den anden.

Asteroiden kommer tættere på os, end den har været siden 1890, og vil ikke komme så tæt på os igen indtil 2500.

Artiklen bringes i samarbejde med Tycho Brahe Planetariet.