Sådan ser der ud 4.000 meter under isen i Arktis
Langt under isen i Arktis findes et særligt område med vulkansk aktivitet. Et forskerteam tog på opdagelsesrejse, for at se hvad de kunne finde i dybet.
Skorsten hydrotermisk aktivitet Arktis black smokers havbund højderyg røg vanddamp undervandskanaler mineraler kemiske signaturer ekstremofile mikrober bakterier vulkansk aktivitet

Visse steder klamrer livet sig fast i det eller golde landskab. (Foto: AWI, OFOBS team)

I 1979 stødte forskerne for første gang på såkaldte hydrotermiske 'skorstene', som er undervandskanaler på havbunden, der spyr varmt mineralrigt vand ud under havets overflade.

I Atlanterhavet og Stillehavet er mange af skorstenene omgivet af unikke økosystemer med muslinger, blinde rejer, Siboglinidae (også kaldet skægorme) og ekstreme bakterier.

Livet her får ikke energi fra Solen, men fra klodens indre. Mikroorganismerne bruger reducerede forbindelser fra skorstenene som energikilde for at danne organisk materiale, på samme måde som planter og alger bruger fotoner fra Solen.

Større dyr lever i symbiose med mikroberne.

Men indtil nu har ingen gransket faunaen omkring de hydrotermiske undervandskanaler på havbunden i Arktis.

Hvilket slags liv findes der her i det kolde, dybe vand 4.000 meter under isen?

»Vi ville se, om økosystemet havde udviklet sig helt isoleret. Om det var helt anderledes and andre lokationer med hydrotermiske skorstene, eller om områderne er forbundet med hinanden,« siger Eva Ramirez-Llodra, som er marinebiolog ved Norsk Institutt for Vannforskning (NIVA).

Sammen med et internationalt forskerteam tog hun på togt ved den 82. nordlige breddekreds. Håbet var at genfinde Aurora, et område på den undersøiske arktiske højderyg med hydrotermiske skorstene, som kaldes for 'sorte rygere' (‘black smokers’, red.)

LÆS OGSÅ: Milepæl i polarforskning: Det vrimler med liv under isen

Avatar Alliance Foundation-fotografen, Lu Lamar, foran isbryderen Kronprins Haakon. Ekspeditionen befinder sig 4.000 meter over Aurora-lokationen. (Foto: Robin Hjertenes)

Tidligere ekspedition afslørede skorstenene

Forskerne tog fra Longyearbyen, Svalbard, 16. september 2019 med isbryderen Kronprins Haakon.

11 internationale institutioner var repræsenteret ombord på båden.

En journalist fra National Geographic og en fotograf fra James Cameron's Avatar Alliance Foundation var også med på den månedlange tur i det iskolde farvand.

Kemiske signaturer i vandet har tidligere røbet, at der findes hydrotermiske skorstene i den nordligste del af den arktiske højderyg, Gakkelryggen.

I 2014 ledte forskere fra Alfred Wegener-instituttet, Tyskland, ihærdigt efter skorstene. Efter 5 ugers jagt havde de heldet med sig på ekspeditionens sidste dag.

»De sejlede over en hydrotermisk skorsten og fik mindre en ét minuts video af den. De fandt ud af, hvor den var,« siger Eva Ramirez-Llodra til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Nu har et nyt forskerteam opsøgt lokationen på ny, og planen var både at optage film og indsamle prøver af organismerne, som lever i dybet.

Ekspeditionen blev ledet af Universitetet i Tromsø (UiT) og Norsk Institutt for Vannforskning (NIVA) med Eva Ramirez-Llodra som projektleder.

I højre hjørne ses en 'sort ryger'. Omkring skorstenen ses områder med mineraler, der skinner som guld. De hvide prikker er klynger af organismer, som har samlet sig omkring det mineral-rige miljø. (Foto: AWI, OFOBS team)

Jubel og knus

»Det var vanskeligt at planlæggedagene, for vi var prisgivet overfor isen,« siger Eva Ramirez-Llodra.

Havisen ligger ikke stille. Den bryder op og er af varierende tykkelse. Det er derfor ikke helt enkelt at bevæge sig hen til det rette sted. Efter sig trak forskerne et kamera, der filmede havbunden.

3. oktober befandt de sig endelig et godt sted i forhold til den formodede lokation. Alle øjne var rettet mod skærmene i kontrolrummet, og spændingen var til at tage og føle på.

»Da skorstenene først kom til syne, eksploderede vi i jubel og knus,« skrev forskerne på deres blog.