Sådan ser den største kløft i Solsystemet ud
mars valles marineris

Kan du spotte den? Kløften Valles Marineris løber langs Mars' ækvator og når næsten en fjerdel af vejen rundt. Til venstre på billedet kan du se området Tharsis, hvor der er stor vulkansk aktivitet. (Foto: NASA)

05 januar 2021

Mars er en vild planet.

Ikke nok med, at den har Solsystemets største vulkan – Olympus Mons. Den røde planet rummer også en kløft, der er 10 gange længere og tre gange så dyb som Grand Canyon i USA.

Afgrunden kaldes Valles Marineris og skærer dybt nær Mars’ ækvator. Den er 4.000 kilometer lang og udgør næsten en fjerdedel af den røde planets omkreds. Dermed er kløften den største på de 8 planeter – men også én af de mest mystiske.

Det skriver LiveScience på baggrund af nye billeder fra NASA.

valles marines største kløft i solsystemet

Et close-up af Valles Marines, den største kløft i vores solsystem (Foto: NASA/JPL/University of Arizona)

For hvordan er det gigantiske ar på Mars blevet til?

For at finde svar på det spørgsmål har forsker fra University of Arizona, NASA og ESA benyttet kameraet HiRISE (High Resolution Imagins Science Experiment), der er ombord på Mars Reconnaissance Orbiter, og som siden 2006 har taget billeder af planetens mærkværdige overflade. I slutningen af december knipsede den banebrydende fotos af den gigantiske kløft.

Men alligevel kan forskerne stadig ikke med sikkerhed sige, hvordan kløften blev til.

Grand Canyon er blevet formet af vand, der har løbet gennem den i millioner af år, men Mars er for varm og for tør til, at det er sandsynligt, at der på noget tidspunkt har været så store vandmængder samlet ét sted på den røde planet, skriver LiveScience.

tithonium chasma mars valles marines verdens største kløft

Her ser du området Thitonium Chasma i Valles Marineris, der viser tegn på, at geografien delvist er formet af en ældgammel cyklus af tilfrysning og afsmeltning (NASA/JPL/UArizona)

Men forskere fra ESA mener alligevel, vand kan have været med til at grave kanalen dybere for hundreder af millioner af år siden.

Måske skal svaret findes i Mars’ voldsomme, vulkanske aktivitet.

Monstervulkaner såsom Olympus Mons i Tharsis-regionen til venstre for kløften gik i udbrud for millioner af år tilbage. Det kunne nemt have fået Mars’ overflade til at strække sig, sprække og kollapse for til sidst at blive til det Valles Marineris, vi kender i dag, tolker ESA altså.

Andre analyser af kløften vil i fremtiden måske kunne give svaret på, hvordan Solsystemets største afgrund blev til.