Russisk rævestudie gør os klogere på, hvordan vi gjorde vilde ulve til tamme hunde
Kilde:
15 august 2018

En DNA-analyse af russiske kæleræve kan fortælle nyt om, hvorfor hunden blev menneskets bedste ven, skriver DR.

Siden 1959 har russiske forskere avlet kæleræve i Sibirien med formålet at forstå, hvordan mennesket domisticerede hunden.

50 generationer af ræve har siden 1959 været igennem avlsprocessen, som har gjort rævene mere tamme og hundeagtige.

Nu kan forskerne pege på en forklaring, der findes i rævenes gener.

»Vi har fundet nogle af de gener, der gør ræven enten tam eller aggressiv. Og mange af de gener findes også i hunde og mennesker,« fortæller Guojie Zhang, professor på Københavns Universitet og en af forskerne bag projektet, til DR.

Guojie Zhang og de andre forskere har gennem en DNA-kortlægning kunnet sammenligne kælerævene med almindelige ræve.

Her har de fundet 130 gener, der adskiller de to rævetyper og har betydning for, hvor aggressiv en ræv er.

Dermed kan studiet gøre os klogere på, hvordan vilde ulve blev til menneskets bedste ven, fortæller Jesper Smærup Bechsgaard, post. doc. ved Aarhus Universitet, der ikke selv været involveret i ræve-forskningen, ifølge DR.

Hvordan generne helt præcist spiller ind i rævenes adfærd, ved forskerne endnu ikke, men studiet er alligevel interessant, tilføjer Jesper Smærup Bechsgaard, hvis forskning også handler om adfærd og genetik, overfor DR:

»Det er svært at koble kompleks adfærd og gener, specielt når der er mange gener involveret i adfærden. Men det er lykkedes her, så det er spændende læsning,« siger han.

Studiet er publiceret i det anerkendte akademiske tidsskrift Nature Ecology & Evolution.

Du kan se rævene i videoen her:

Nogle af rævene har også udviklet hundeagtige træk som bløde ører og andre pelsfarver. Amerikanske ABC News har besøgt de russiske raveavlere. (Video: ABC News)