Rumbakterier skal producere aftensmad til kommende marsmænd
Kan en ladning bakterier gøre drømmen om en Mars-koloni til virkelighed? Ja, mener et hold danske biologistuderende. I laboratoriet er de ved at udvikle særlige rum-superceller, der kan gøre livet på en fremmed planet en hel del nemmere - og billigere.
Astronaut på Mars

Astronauten her er måske på vej i kantinen efter den seneste nye bakterie-producerede menu? (Foto: Shutterstock)

Forestil dig, at du skal bosætte dig på Mars, og kun må tage to ting med. Hvad vælger du?

Vand? Mad? Din yndlingsserie på dvd?

Et hold danske studerende fra Københavns Universitet vælger ingen af delene. De vil kolonisere Mars med en 3D-printer og... bakterier.

Mange bakterier.

Holdet har nemlig opfundet en metode til at få de små, encellede organismer til at ordne problem nr. 1 i rumfart - at det er dyrt at have meget udstyr med ombord på et rumskib. Bakterierne kan nemlig, hvis de bliver programmeret rigtigt, producere grundelementer til alt fra skruetrækkere til hamburgere.

Metoden er endnu ikke helt flyvefærdig, men ideen er super god, lyder det fra professor Kai Finster fra Aarhus Universitet, som selv forsker i biologiske Mars-forhold.

»Sidder man 50 millioner kilometer væk fra Jorden, skal man gerne være helt sikker på, at det hele virker. Der er stadig utroligt mange faser at afprøve, inden det vil blive aktuelt, men de studerende er kommet et stykke ad vejen, og det er rigtig flot,« understreger han.

Koloni på Mars

Flere har igennem tiderne drømt om at rejse til Mars.

NASA har fortløbende planer, og den private organisation MarsOne har det ambitiøse mål at sende et hold mennesker til naboplaneten i 2023. Der har dog været problemer med financieringen af MarsOne, så det er usikkert, om det kommer til at ske.

Drømmen er at etablere en permanent 'miniby' og måske med tiden starte en stor koloni, så Mars bliver en alternativ adresse for dem, der har lyst - og råd.

LÆS OGSÅ: 489 danskere vil flytte til Mars

Print en rumskruetrækker

»Astronauternes bagage bliver lettere ved hjælp af vores bakterier«, fortæller Joachim Larsen.

Han er en af de forskerstuderende, der danner gruppen bag projektet, ‘CosmoCrops’, som tidligere på sommeren vandt en pris for rumcelle-projektet.

»Bakterierne kan genmodificeres til at fremstille en vigtig del af udstyret til en rumrejse og principielt gøre det muligt at lave bosættelser i rummet,« forklarer han.

»Forestil dig en hylde ombord på rumskibet eller i rumkolonien med mange forskellige typer bakterier, der hver er genmodificeret til at fremstille ting, som astronauterne kunne få brug for enten på en rumrejse eller på en bosættelse på en anden planet,« siger Joachim Larsen.

Han giver et eksempel:

»Står du og mangler en skruetrækker, så snupper du petriskålen med bakterier, der kan lave bioplast og sætter dem ind i den medbragte bioreaktor, hvor der gror sukkerproducerende cyanobakterier. Sukkeret fra cyanobakterierne bruges af bioplast-bakterierne, som efter noget tid har lavet bioplast til dig, som du kan hælde i din 3D-printer. Så har du din skruetrækker.«

LÆS OGSÅ: En tur til Mars koster astronauterne en del af hjernen

Bakterierne kan også lave mad

Men det stopper ikke der. Bakterierne vil i princippet kunne producere alt, fortæller Joachim Larsen.

»Så længe du kender syntesevejen, altså den kemiske opskrift, på det stof, du gerne vil have bakterierne til at producere, kan du i princippet få dem til at lave alt. De vil også kunne lave mad og medicin.«

Rumbakterier til VM

CosmoCrop-projektet er en del af det uofficielle VM i syntesebiologi, kaldet iGEM, som afholdes hvert år.

I juni vandt CosmoCrop prisen for Nordens Bedste projekt, og i oktober deltager de i finalen sammen med 300 andre hold i Boston.

CosmoCrop-gruppen består af studerende fra mange videnskabelige grene: nanoteknologi, fysik, datalogi, biokemi, molekylær biomedicin, matematik og bioteknologi.

Dog skal man ikke forvente, at bakterierne fremstiller en færdiglavet hamburger. De kan fremstille de forskellige kulhydrater, fedtsyrer og vitaminer, men ‘marsmændene’ må selv stå i køkkenet derefter.

Hvis der skulle opstå et nyt behov oppe på den røde planet, kan menneskene på Mars i princippet selv udvikle videre på cellerne, fortæller Joachim Larsen.

»Man vil sandsynligvis have etableret sig med laboratorier deroppe, så det vil være forholdsvis simpelt at gensplejse nye bakteriestammer, eller eventuelt svampe, som i nogle tilfælde vil være mere egnede. Så vil astronauterne selv kunne producere deres egne råstoffer efter behov«.