Rosettas komet huser vigtige ingredienser for liv
Kilde:
30 maj 2016

Aminosyren glycin er en af hovedkomponenterne i DNA og cellemembraner og dermed en vigtig del af livet på Jorden. Forskere har nu fundet glycin på Rosettas komet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Det skriver Sciencedaily.com

»Det er det første entydige bevis på glycin i en tynd atmosfære på en komet,« siger Kathrin Altwegg, der er ansvarshavende for ROSINA-instrumentet, der har indsamlet prøven på kometen, på Center of Space and Habitability på University of Bern og hovedforfatter på studiet, til Sciencedaily.com.

Resultaterne er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Fundet betyder, at det kan have været komet og asteroider som 67P, der ifølge forskerne har skabt forholdene for udviklingen af Jordens liv.

Udover glycin, fandt forskerne også to organiske molekyler, som er forstadier til dannelsen af glycin. Desuden er glycin den eneste aminosyre, som ikke behøver flydende vand for at kunne dannes.

»At demonstrere, at kometer kan være reservoirer for primitivt materiale i Solsystemet og samtidig bringe disse vitale ingredienser til Jorden, er et af de centrale mål for Rosetta-missionen. Derfor er vi meget tilfredse med resultatet,« siger Matt Taylor, der er forsker på Rosetta-projektet hos European Space Agency (ESA), til Sciencedaily.com.