Resterne af skorpion så stor som en hund er fundet i Kina
terropterus xiushanensis kæmpe havskorpion fossil kina skorpion

Kinesiske forskere har fundet fossilet af en meterlang havskorpion, der strejfede om på havbunden uden for Kinas kyst for godt 435 millioner år siden. (Illustration: Yang Dinghua/Nanjing Institute of Geology and Palaeontology)

19 oktober 2021

Forestil dig en labrador. Omtrent en meter lang; en god størrelse til en plysset krammebamse.

Forestil dig nu i stedet en skorpion – fremmedartet, giftig og gudskelov langt væk fra de fleste danskere. Du har nok regnet ud, hvor vi er på vej hen.

Forestil dig så endelig en skorpion på størrelse med en labrador. Det syn var engang virkelighed, viser ny forskning.

I Kina har forskere nemlig netop fundet resterne af en kæmpe søskorpion, der levede i havet ud for Kinas kyst for godt 435 millioner år siden. Det skriver Instituttet for Geologi og Palæontologi i Nanjing i en pressemeddelelse.

Fossilet af den meter lange krabat (med det latinske navn Terropterus xiushanensis) er en såkaldt eurypterid, der er i familie med moderne spindlere, dolkhaler og, ja, skorpioner.

Frygtindgydende rovdyr på havets bund

Den enorme havskorpion levede i silur-tiden for mellem 443,8 millioner og 419,2 millioner år siden.

terropterus xiushanensis kæmpe havskorpion fossil kina skorpion foto rapport

Fossilet af søskorpionen med det latinske navn Terropterus xiushanensis, og forskernes egen rekonstruktion af, hvordan den nok har set ud. (Grafik: Wang et al.)

Dengang var havskorpionerne frygtindgydende rovdyr i toppen af fødekæden, der slog ned på intetanende småfisk og bløddyr, som de klemte fast i kløerne før de blev slugt.

Der er ingen tvivl om, at de har været skrækindjagende at møde på deres jagtmarker på havets bund.

Ældste af sin slags

Fundet glæder de kinesiske forskere, specielt fordi det er den ældste fundne eurypterid af sin slægt, mixopterider.

»Vores kendskab til mixopterider er begrænset til fire arter i to forskellige slægter, og den viden er baseret på ganske få fossiler, fundet for 80 år siden,« udtaler professor i palæontologi og medforfatter på studiet, Bo Wang, i pressemeddelelsen.

Det er desuden den første af sin slags, der er fundet på, hvad der engang var superkontinentet Gondwana – én af to dele af det endnu større superkontinent Pangea, efter det knækkede i to.

Studiet er publiceret i Science Bulletin.