Mulig løsning for koralrevene: Forskere fodrer koraller med probiotiske bakterier
Koralrev akvarier AIMS

I et laboratorium i Australien beriger forskere korallarver med forskellige bakterier for at se, hvordan forskellige mikroorganismer kan hjælpe korallerne i deres kamp mod klimaforandringer. (Foto: AIMS / Roslyn Budd | Budd Photography)

15 juni 2022

Vi har i mange år vidst, at den globale opvarmning og klimaforandringer truer verdens koralrev.

Derfor har nogle forskere viet sig til genoprettelse af rev, vi allerede har ødelagt - og nu er et forskerhold i Australien måske tæt på et gennembrud.

Et nyt studie beskriver nemlig, hvordan forskerne har isoleret mere end 850 forskellige bakterier og mikroorganismer, der kan hjælpe koralrev med at komme til hægterne.

Koralrev fungerer på nogle måder lidt som vores egne maver; et indviklet og afgørende samarbejde mellem et væld af mikroorganismer.

koraller koralrev akvarie bakterier bakteriekulturer probiotika forskning forsøg

En forsker holder øje med de enkelte korallers sundhedstilstand. (Foto: AIMS / Roslyn Budd | Budd Photography)

Derfor har forskerne bag det nye studie undersøgt de indsamlede, probiotiske bakterier for blandt andet antibakterielle egenskaber samt evnen til at producere biofilm, koralslim og enzymer, der hjælper fordøjelsen.

Disse egenskaber kan nemlig hjælpe korallerne til at opretholde et sundt miljø, der kan modstå mange af de faktorer, de normalt kæmper med.

Bakterierne er blevet afprøvet på korallarver, der er blevet tilført bestemte bakterier, så forskerne kunne undersøge effekten i et kontrolleret miljø - et laboratorie fyldt med koralrev i akvarier.

Forskerne noterede korallarvernes vækst, densitet og immunrespons, samt hvilke symbiotiske forhold, korallen opbyggede.

Forskerne håber, at den nye viden en dag kan komme vilde koraller til gode - om end berigelsen må forblive i laboratoriet for nu.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Current Opinion in Biotechnology.