Quiz: Test din viden om rummet!
På hvilken af Saturns måner regner det med metan, og hvor mange exoplaneter har vi efterhånden fundet? Sæt din viden på prøve, og bliv klogere på verdensrummet!
Orion-tågen

Den allersmukkeste måde at blive mindet om, hvor små vi er, er ved at kigge ud i verdensrummet. Her er det Orion-tågen. (Foto: Rogelio Bernal Andreo - CC BY-SA 3.0)

Vi indrømmer det gerne: Her på Videnskab.dk er vi ret pjattede med alt, der har med rummet at gøre.

Vi skriver hele tiden om det - fra nye, smukke billeder taget af James Webb-teleskopet, over rummissioner før og nu, til videnskabeligt funderede spekulationer om, hvor stort universet er, og om vi mon er alene.

Derfor har vi nu lavet en lille quiz til dig, der ligesom os er bidt af et galt planetarium.

I denne quiz handler det mest om stjerner, måner og planeter og knap så meget om rumfart - men måske der også snart kommer en quiz om vores færd mod stjernerne.

Husk, at du altid kan bladre gennem vores arkiver om henholdsvis astronomi og rumfart, og får du blod på tanden efter denne quiz, så kan du slå dig løs i alle vores andre quizzer.

Mod det uendelige univers - og rigtig god fornøjelse!