Quiz: Hvad ved du om Albert Einstein?
De fleste har hørt om Albert Einstein, men hvad ved du egentlig om ham? Få svar på, hvad du ved om den højagtede fysiker.
Albert Einstein relativitetsteori geni fysik videnskab forskning quiz klog

Albert Einstein er en af de største begavelser, der har gået på denne jord. Men hvor begavet er du på Einstein?

Allerede som børn stifter de fleste på en eller anden måde bekendtskab med den skøre fysiker med den pjuskede hvide manke og det store overskæg.

Albert Einstein er nærmest blevet karikaturen på en gal og genial videnskabsmand, og han er om muligt verdenshistoriens mest celebre af slagsen.

Men hvor meget ved du egentlig om den sagnomspundne fysiker?

Det kan du teste i quizzen i bunden af artiklen

Quiz og bliv klogere på Einstein

I dramaserien 'Genius' spilles den aldrende Albert Einstein af Geoffrey Rush, der blandt andet er kendt fra Harry Potter. (Foto: National Geographic)

Du kan klæde dig på til quizzen ved at læse lidt nyt og gammelt stof om den tyske fysiker her på siden.

Du kender sikkert Albert Einstein som relativitetsteoriens fader. Men ved du egentlig, hvad relativitetsteorien går ud på? Det, og hvorfor den ofte bliver misforstået, kan du blive klogere på i artiklen 'Store opdagelser: Einsteins relativitetsteori'.

Albert Einstein var dengang som i dag en superstjerne. Hans videnskabelige teorier var banebrydende, og han modtog Nobelprisen i fysik i 1921. Der var flere årsager til, at han fik den stjernestatus, som han fik. Det var blandt andet et spørgsmål om rette tid og sted. Læs artiklen 'Derfor fik Einstein superstjerne-status'.

Einsteins vigtighed i dag

Selvom Albert Einsteins opdagelser fra det tidlige 20. århundrede efterhånden har status som fundamental viden blandt moderne fysikere, så er den gamle mand stadig genstand for en del moderne forskning i dag.

For eksempel gjorde en gruppe forskere fra Florida State University i 2013 nogle opsigtsvækkende opdagelser om Albert Einsteins hjerne og intelligens.

I 2014 fik et genfundet Einstein-manuskript en række forskere op af stolen.

Senest i 2016 havde en håndfuld danske forskere bidraget til konstruktionen af en sattellit, der skulle teste Einsteins almene relativitetsteori.

I artiklen 'E=mc² ændrede verden totalt' kan du læse, hvorfor Albert Einsteins verdensberømte ligning har så stor betydning for videnskaben i dag.

Værs'go at quizze

Quizzen består af seks spørgsmål med tre svarmuligheder.

Hvis du ikke har svaret frisk i erindringen, så kan det måske findes i en af de artikler, som vi har linket til foroven.

God fornøjelse!

Er du mobilbruger, kan du med fordel åbne quizzen i et nyt vindue.